En bränd kaka :(

I eftermiddags gjorde jag mig till och skulle baka en hederlig svensk kladdkaka här hemma. Har varit sugen på det ett tag nu och så fanns det så lämpligt en springform bland köksredskapen som ingår i lägenheten. Förresten helt grymt smidigt att hyra en lägenhet som är fullt möblerad! Förstår att mina tidigare hyresgäster som hyrt av oss i Göteborg måste varit grymt nöjda med det också. Så skönt att slippa köpa alla små och stora saker man kan tänkas behöva.  Okej, åter till kladdkakan. Jag hade alla ingredienser förrutom kakao hemma, så jag gick ner till delikatessen på gatan och fixade detta. Sedan slängde jag av gammal vana ihop kladdkakesmeten (hade en period som 12-åring då jag bakade kladdkaka varje måndag så jag kan receptet utantill) och sedan in i ungen på 175 grader. I vår ugn hemma brukar jag låta kakan stå inne ca. 15-20 minuter, så jag skalade i lugnan ro morötterna till dagens middag, i vetskap om att kakan inte skulle vara klar inom den närmsta kvarten. MEN...efter ca 8 minuter så känner jag hur det luktar bränt och när jag öppnar ugnen så väller det ut rök. Kakan var bortom all räddning och såg ut som en chokladkaka som någon försökt lägga ett lakritstäcke över. Åh...intressant idé förresten! Det får jag komma ihåg...Tvärdrag nästa blev det i alla fall. Kakan var bara att slänga. Den var fortfarande kladdig till hälften, men resten var torrt och bränt. Här kan ni få se den sorgliga skapelsen:


Här ser ni hur den ser ut efter att jag skrapat bort lite av det brända...sad, sad
Mannen påpekade att kakan ser ut som pizzan jag värmde (och brände) härom dan.
Låt oss säga att jag och ugnen ännu inte funnit varandra här.

Dagens middag blev desto godare. Mm, är verkligen svag för thaiwok med cococmjölk och röd curry alltså.
Idag testade jag att byta ut kycklingen jag brukar ha i mot räkor och istället för ris till så blev det risnudlar som blandades i. Mycket gott! Undra om inte räkor i var strået vassare än kyckling. Testsmakaren högg i alla fall in och var nöjd efteråt :)


Testsmakaren nummer 1


La cena :) Dock innan nudlarna blandades i...


Och till detta avnjöts en....fanta zero?? Har aldrig sett Fanta Zero innan så när
jag såg den i mataffären var jag tvungen att prova. Smakade klart bättre än
cola zero i alla fall.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0