Tack för denna gången!

Nu är vi åter från gårdagens seglats som blev en riktig fullträff! Trevligt sällskap, föträfflig mat och ett himmelskt väder kan jag sammanfatta den lilla utflykten med. Har tagit en massa fina bilder som jag skall visa, men just nu är kameran död och laddaren ligger hemma i San Sebastian. Så lite senare i veckan kommer ett inlägg om detta!

Nu skall jag njuta av sista kvällen i Sverige med min fina familj. Imon förmiddag lyfter planet mot Spanien och vi kan lugnt luta oss tillbaka efter 3 underbara veckor med nära och kära. Det har varit väldigt intensivt men roligt precis hela tiden och värt allt svett och bensin för den delen ;) Så många vi har hunnit hälsa på! Några fina han vi dock inte med denna gång, buh! Men jag hoppas ändå att vi ses snart! Kanske i San Sebastian till och med? ;)

Den här bilden av Mormor på landet får avsluta Sverigeinläggen för denna gång. Jag gillar bilden för att det ser så somrigt ut och precis så här tänker jag mig svensk sommar. En liten röd stuga på landet där blommor i överflöd blommar vackert i alla dess färger.

Ibland så skiner solen också

Helt oväntat så tittade solen fram igår eftermiddag och vi vältrade oss i det fina vädret. Kändes som att det var första solen vi fick njuta av under dessa tre veckor i Sverige, så vi passade på. Nu skiner solen igen och efter en frukost på altanen med hela familjen (Syster S och Mikael har hittat hit nu med) så tänkte vi fortsätta att steka oss utomhus ett tag. I eftermiddag lämnar vi nämligen Sandkärr för denna gången och skall ut på ett riktigt äventyr till havs!

En tur på landet

Om solen inte skiner allt för mycket och om det inte regnar, då kan man åka på cykelutflykt när man är i Sandkärr! Eftersom det har regnat mest hela tiden då vi varit här så har det alltså inte blivit mycket möjligheter till utflykter med cykel alls...men förra gången vi var här, då blev det av! Som jag gillade att trampa runt på landsvägarna med diverse sädesfält på båda sidor om vägen, mysiga sommarstugakvarter som svischade förbi och så doften av salt hav. Tror inte att detta var sista gången vi gav oss av på två hjul i dessa omgivningar...

Mannen är redo för en cykelfärd på pappas urgamla cykel och i pappas glasögon, då han glömde sina hemma

Pappa spexar innan avfärd ;)

Mamma och ett hav av cyklar :)

Överblickar havet

Plötsligt kändes min fot väldigt liten

Poser

Vackert, men visst ser det mer ut som oktober än juli?

Jag, mannen och en jättesten!

Och så "hittade" vi en fyr att besöka

Morups tånge heter denna stiliga fyr för den som undrar

4 dagar kvar i Svedala

Vi är på landet igen. Landet i Sandkärr alltså. Mamma och pappas vackra lilla oas till sommarstuga. Mannen springer runt med en trimmer utanför huset och klipper gräset. Själv sitter jag inne i matsalen och spanar ut med datorn framför mig och en sommarpratare som ljuder från högtalarna. Vilken härlig sommarkänsla! Nu stannar vi här tills på lördag eftermiddag och ikväll åker vi ner till Halmstad för att umgås med vänner till familjen i deras sommarstuga. Sköna sverigedagar med andra ord...men så var det bara 4 dagar kvar. Vips. Tiden har gått så fort. Även om jag inte alls är sugen på att säga hejdå och ge oss av på måndag så känns det ändå som att vi har varit hemma här länge. Som Vasse sa häromdagen: "Vi kommer behöva en semester efter semestern när vi kommer tillbaka till San Sebastian". Och visst lite så känns det efter att ha jäktat runt från ställe till ställe under snart tre veckors tid, men vad roligt det har varit också! För en stund glömmer man liksom av att vi inte bor här längre och inte längre kan ringa vilken vän som helst och hitta på nåt mysigt. Eller bara åka hem till mamma och pappa och grilla. Vemodigt är kanske ordet. Men man kan ju som bekant inte äta kakan och ha den kvar samtidigt. Och vi har det förträffligt fint i Spanien också. Ja, jag tror ändå att vi skall kunna lämna Svedala på måndag och känna oss rätt tillfreds. Känslan kanske inte infinner sig just på måndag, men förhoppningsvis efter några dagar när vi hunnit landa i vardagens mañanaland igen :)

Det här är förövrigt lite av vad vi har haft för oss under den senaste tiden ;)

Vi har firat Syster S födelsedag med grillning hemma i villan i Partille. Så här snygg var hon då i en nyinförskaffad klänning. Fina du!

Dessa sköna killar skötte grillandet på festen :)

Grillbuffé!!

Som vanligt hamnade alla i köket :)

Vi har spenderat glada dagar i Sandkärr i flera omgångar också. Denna gång har vi familjen Svensson på besök.

Mamma sippar på en svalkande drink

Pilkastning blev det också

Och lite mer grill. Det hör ju liksom till :)

Liseberg har vi också besökt en sväng. Och ja, det var MYCKET folk!

Uppswinget var en av tre karuseller som vi han med på 3,5h. Inte klokt. Vi stod alltså mest i kö när vi var där...

Men vi försökte hålla humöret uppe!

Syster S och Vasse vandrar ner mot...

Balder! Som man skymtar mellanträden. Den är alltid lika kul.

Efter Liseberg blev det fantastisk god middag hos Lina och Chritopher i deras tjusiga, vintageinspirerade hem.

Sedan blev det vinmys efter kaffe och mumsig glassbuffé! En supertrevlig kväll med andra ord.

Kaffe på ännu ett av Göteborgs riktigt bra kaffeställen intågs i förmiddags. Da Matteo heter det stället.
Fastligt gott kaffe, men inte billigt...

Vi slappade lite på uteserveringen

Jag njuter. Såååå gott var det :)

Härliga vänner

Det finns egentligen inte mycket som är roligare än att umgås med riktigt härliga vänner. Lägg där till en STOR räkmacka, godaste kaffet i stan, en takterass med sköna soffor, svårslagna priser i baren och du har en väldigt lyckad kväll :) Denna kväll var i fredagskväll och det var längesedan vi skrattade så gott tror jag minsann! Idag åker dock bröderna B.W hem till Falun igen, men vad trevligt vi har haft det under deras besök. Med en vecka kvar av Sverigebesöket känner vi oss ofantligt nöjda med allt vi hunnit med hitills och mer roligt väntar!

Räkmacka på 23:e våningen

Den var så god att jag glömde fota den när den kom in...kunde liksom inte hejda mig ;)

Kaffe på gatan. Och vilket kaffe sedan! Vi måste få med oss vår espressomaskin ner till Spanien nu.

Love it! Cappucinokärlek

Fina Linda och Calle på takterassen

Skål!

Många goda drinkar blev det och denna med passionsfrukt var en favorit!

Strawberry daiquiri är alltid en favorit. Dock den första Erik någonsin beställt och kanske är det därför han showar lite extra på bilden

Plötsligt blev det natten på takterassen och vi satt där än ;)

Moi

No hands! ;)

Vasse och Linda ser ut att må förträffligt!

Bloggsemester

Det har sannerligen varit lite bloggsemester nu då jag upptäckt att det var en vecka sedan jag bloggade sist. Vi har hunnit med massor och njutit av ledig tid tillsammans med vänner och familj. Kort och gott allt det där vi drömde om hemma i San Sebastian när vi tänkte på vår semester i Sverige. Ändå känns det fantastiskt skönt att fortfarande ha 1,5 vecka kvar här och mycket mer roligt framöver står på schemat! Just nu har vi besök i Göteborg av bröderna B.W som stannar tills på söndag. Alltid lika trevligt att umgås med dem! Vädret har också ordnar upp sig får jag säga, även om prognoserna nu ser lite dystrare ut framöver. Skåne bjöd verkligen på några fina dagar med klarblå himmel och sol. Speciellt under lördagens bröllop som var en riktig höjdare, men även under måndagen då det grillades hemma hos en av Vasses bröder. Allt blir ju trots allt så mycket roligare, vackrare och härligare när solen skiner...även om vädret inte är den främsta anledningen till vårt Sverigebesök. Fina vänner och familj värmer minst lika mycket som den starkaste sol när det är mulet och regndropparna faller...

Glada miner på helgens bröllop i Skåne. Vackert var ordet!

Dem finaste jag vet

Idag blev en så härlig dag! Vi sov till kl.10.30 och vaknade utsövda och glada hemma i Partille. Frukost med morgontidningen och sedan åkte vi till landet. Alltså till mormor och morfars landställe ca. 25min från Partille med bil. Där spenderade vi en helt ljuvlig dag tillsammans med dem finaste jag vet. Det blev lunch, storhandling, resning av trädgårdspaviljong, fika, nyklippt gräs, mys, korsord och middag. Ljuvligt var ordet! Som jag saknat den här lilla röda stugan och mina mysiga morförldrar som bor i den...

Lilla stugan

Jag och tappra morfar som kämpar på trots motgångarna!

Sjukt sött fågelbo

Huvudpersonerna för dagen :)

Snygga Syster S posar på trappan

Hemma i villaförorten :)

Partille har välkomnat oss med solsken och i alla fall lite sommarvärme vår första dag här hemma :) Vi landade kl.19 igår och mottogs på flygplatsen av mamma, pappa och Syster S. Kramkalas!! Kvällen bjöd sedan på räkmacka, lite vin, jordgubbar, glass, godis och mycket tjöt :) Syster S sambo Mikael kom också förbi efter han slutat jobba., vilket var supertrevligt. Idag jobbar mamma, men pappa och Syster S är lediga. Så nu är planen att köra ut och fixa lite ärenden. Vasse och pappa har precis hjälpts åt att flytta vår tv-bänk och lite annat möblemang från var gamla lägenhet till Farmors vind. Skönt att fått fixat det! Och ikväll skall vi träffa Linda och Calle hemma hos dem i Johanneberg. Skall bli så himla kul att ses igen!! Som ni förstår blir det mycket bråda dagar här i Sverige för oss, med mycket besök, men det är så vi vill ha det. Har man så mycket fina vänner och familj så är det klart att man vill träffa alla.

Så här ser det ut hemma i villaförorten utanför Göteborg

Grönt och skönt :)

En afton i vitt och rött

Vilken folkfest vi fick uppelva igår när vi besökte Pamplona! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig så mycket folk, liv och rörelse på en och samma plats. Alla glada, sjungandes och allmänt tjoandes i ett hav av rött och vitt, som man traditionsenligt klär sig. Kändes svårt att greppa att de håller på så där i 10 dagar...mellan den 5-15 juli är San Fermín och de verkade sannerligen inte spara på festivalkrutet! Vi hade en härlig dag och kväll tillsammans och det känns som man fick ett minne för livet. Nästa år får vi stanna lite längre, sova en natt och uppleva högtiden än mer. Tydligen skall det vara ett fantastiskt fyrverkeri varje kväll vid midnatt, men då hade vi redan tagit bussen tillbaka till San Sebastian så det missade vi tyvärr igår. Likaså med tjurrusningen, som de bara kör vissa dagar och då kl.08.00 på morgonen....men vi såg videos från årets rusningar på plats och det såg rätt häftigt/skrämmande ut. Sedan promenerade vi såklart de historiska gatorna upp där loppen äger rum.

Vasse och de andra i sällskapet köpte varsin röd scarf när vi anlände till Pamplona. Tradtionsenligt skall det vara ;)

Parad med stora dockor...

Ja så här stora var dem och inte var de snälla heller...de sprang runt och slog barnen (inklusive mig) med skumgummisläggor. Hm, tydligen en spansk tradition det med som skall bringa lycka.

Våra vänner hade dressat sig enligt klädkoden :)

Till och med Filippa hade fattat vilka kläder det var som gällde. Haha, tejpen med "väldigt ömtåligt" var det någon som gick runt och satte på folk.

Helena i en av de mysiga gränderna

Mycket folk var det

Pusskalas ;)

Pamplona nästa

Igår gjorde jag och Helena lilla stan med Filippa i vagnen. Det gick hur bra som helst och lite smått och gott blev inhandlat. När kvällen kom så rullade vi ner till gamla stan för lite skönt Pintxoshäng. Vi började med två fiskrättsstopp och sedan tog vi en promenad genom hamnen och upp på bergets havspromenad. Det var jättestora vågor och solen kom igen molntecket så att ljuset såg så där mystiskt, vackert ut. Vi var vid ett tillfälle ca halv metern ifrån att få oss en rejäl dusch från vattnet som stängte upp från havet över muren. Men klarade oss med en hårsmån. Filippa sov lugnt i vagnen hela kvällen och märkte inte alls att hon höll på att få sig en dusch eller att hon under kvällen besökt 6st av San Sebastians bästa pintxosbarer ;) Nu har vi precis ätit frukost och jag skall strax hoppa in i duschen. Idag skall vi åka med några av Vasses kollegor på utflykt till Pamplona. Vi tar bussen härifrån och den tar bara 1h och 15min dit. Vi förväntar oss sjukt mycket folk där nu eftersom de firar San Fermín, en högtid som är mycket känd och där tjurrusning är ett spännande inslag. Dock är det bara tjurrusning tidigt på morgonen och inte varje dag heller, så någon sådan kommer vi inte bevittna. Vi tänkte mest åka dit och känna på feststämningen som förväntas råda i hela staden. Och kolla in havet av människor som kommer vara klädda i traditionellt vita klädder med röda scarfar. Skoj skall det bli! Dessutom skiner solen och det skall bli uppemot 30 grader varmt idag så vi ränkar med mycket vattenstopp ;)

Gårkvällens fantastiska ljus

Ola och Helena syns knappt, men fint var det!

Pintxos!

Grabbarna avslutade kvällen pintxorunda med en rejäl steak :)

Molnigt men mysigt!!

Ungefär så kan dagen sammanfattas. Vi trodde dock att det skulle regna idag, så lite moln och 19 grader varmt kändes helt okej. Vårt besök anlände igår kl. 00.00 med bussen och det blev ett kärt återseende. Lilla dockan var fortfarande vaken och ville inte sova alls till en början. Klart det. Hon är ju på semester! Dagen började med en stor, god frukost tillsammans innan Vasse gick till jobbet. Vi andra fyra tog Filippa i vagnen och rullade ner på stan. Det blev ett besök i katedralen, strosande på gatorna och sedan lite tapaslunch på Plaza de Constitución. Supermysigt! Efter lunchen fortsatte vi promenera längs med strandpromenaden bort till Vasses jobb där vi drack kaffe och lite vin, medan Vasse åt lunch. Fortfarande hade vi klarat oss från regnet och det kom bara några ynka droppar på vägen hem. Nu har vi precis ätit lite smarrig frukt och Filippa har somnat efter att ha halsat en stor flaska välling på nolltid! Jag blev klart impad ;) Nu väntar vi på att Vasse skall komma hem från jobbet och så blir det lite mysmiddag med vin här hemma. Molnigt, javisst, men mysigt och härligt med besök!

Världens sötaste lilla Filippa nerpackad i sin vagn

Här spanar vi in utbudet i fiskdisken

Lunch!!

Fina familjen Moberg vid strandpromenaden

Vasse och Filippa myser :)

Mamma Helena ger Filippa efterrätt medan vi tog ett glas vin

Som sagt lite molnigt här idag...

Om fem dagar kommer vi hem!

Idag har vi sol och klarblå himmel. Det är ljuvligt. Jag har förberett så gått det går inför besöket från Malmö som kommer sent ikväll. Det har dammsugits, städats badrum och fyllts upp i kylskåp. Nu tänkte jag ta min spanska kursbok och lägga mig i gräset i Cristina Enea parken en liten stund innan klockan blir allt för mycket.

Måste erkänna att jag inte alls har fattat att vi åker hem till Sverige på söndag. Fem månader har gått så fort och nu är vi hemma i Göteborg en sväng igen om bara 5 dagar kvar! Men innan dess skall vi umgås med världens härligaste lilla familj så dagarna kommer antagligen bara att svischa förbi innan det plötsligt är söndag. Eftersom besöket som kommer ikväll är just en härlig liten familj med en docka på 6 månader så har vi inte smidit allt för mycket planer för besöket. Vi tar det lite som det kommer helt enkelt. Tyvärr verkar ju vädret sätta sig lite på snedda till en början, då imon väntas regn, men då får vi bara mer tid att umgås över god mat och dryck ;) Kanske kan det bli ett litet besök till aqvariumet också om nu lilla Filippa gillar fiskar och stora hajar? ;) Ja, vi får se.

Här kommer lite bilder från helgens sköna balkonghäng hos Thomas. Hade inte tackat nej till hans goa terass vill jag lova! Det är väl egentligen det enda som vi känner att vi saknar i den här lägenheten.

Pilgrimsfärden forts.

Mer bilder från vår pilgrimsfärd kommer här!

Jag ser ut att ha nåt drömskt i blicken. Den här bilden tog Vasse utan att titta i kameran samtidigt som han fortsatte att promenera framåt, så bara en bit av mig kom med.

Vackra kust!

Där borta startade vi...

Här har vi Thomas som vi umgås mycket med. De röd, vita markeringarna som man ser på trädet bakom honom indikerar att vi befinner oss på en led genom bergen. Så skulle man irra bort sig bland alla skog så är det bara att leta efter de där märkena så hittar man i alla fall en väg som leder nånstans ;)

Alvise, från Italien, passar också på att fota med sin oldshool-kamera. Ni vet en sån där man måste sätta i filmrullar i ;) Riktigt hedrad blir man därför när man får vara med på kort som han tar, för det går bara 24 kort på en rulle...:)

Jag och tre mexikanare :) Fast Paulina, i hatt, har bott i USA och Canada länge och bor nu granne med oss här i San Sebastian.

Bakom ormbunkrarna lurade en vacker utsikt!

Drömskt vackert. Denna fina bild har Vasse tagit på lite blommor vi fann längs vägen.

Här kommer jag och Angela gåendes...

Yeey, framme vid San Sebastian igen!

Kolla in utsikten över Zurriolastranden från toppen där vi stod!

Vasse gör ett graciöst hopp från muren där vi beundrade utsikten. Posen ser ut som en korsning mellan nåt som en dansare från musikalen Fame skulle göra och en apas moves...;)

Här når vi fram till staden igen och vi kunde knappt vänta på att få slå oss ner på en uteservering för en kall öl

Skål för en lyckad vandring

En nöjd Vasse :)

Och efter ölen blev det pintxos till lunch, ännu en belöning för mödan ;)

Pilgrimsfärden!

Ja, igår gjorde vi som pilgrimmerna. Snörade på oss promenadskorna, packade en ryggsäck med vatten, keps, badkläder, ett glatt humör och en bra kamera innan vi gav oss ut på en 2h lång vandring längs med kusten. Om man följer pilgrimsleden till Santiago de Compostela, på hela 86 mil!!, så har man alternativet att antingen gå vägen inåt landet till San Sebastian eller också följa kusten. Det var alltså denna senare väg som vi avverkade igår, 17 tappra pilgrimmer, de flesta med någon kontakt till DIPC där Vasse jobbar. Åh, vilken vandring det blev! Ljuvligt vacker grönska, kullar och skog som var som förtrollade för att inte tala om det turkosblå havet som vi skymtade nästan hela vägen. Jag fick verkligen blodad tand på det här med att vandra och kan absolut tänka mig att gå fler sträckor ut med leden!

Här är biten som vi promenerade och som tar 2h ungefär, men det är nog bara om man går hela tiden. Vi pausade en del eftersom vi var så många som gick tillsammans och alla gick olika fort, så tror att vi var ute i nästan 4h med en mindre lunchpaus inkluderad.

Här tar vi bussen ifrån San Sebastian till San Pedro/Pasaia. Det tog bara 15min :)

Framme i Pasaia och alla var på gott humör. Vi fick verkligen räkna in alla hela tiden så att ingen tappades bort när vi var en så stor grupp. Hade ingen aning om att vi skulle bli så många, men det var jättekul! Väldigt blandade nationaliteter var det också allt från Argentina, Italien, Mexico, Ryssland, Sverige, Danmark, till Australien och Spanien så vi hade mycket att prata om på engelska och spanska.

Det var väldigt vackert i lilla Pasaia där vi startade vandringen också

På väg uppför...det var väldigt brant länge i början av etappen

Här pustas det ut lite i skuggan efter första branta stigningen

Här ser vi mannen ta täten ;)

Jag i grönskan :)

Vackert så in i bänken

Lunchpaus för vissa, vi nöjde oss med vatten och lite frukt eftersom vi ätit en stor frukost innan

Och sedan fortsatte färden...

Av någon anledning är det himla svårt att ladda upp bilder på bloggen just nu, så jag återkommer med fler bilder från pilgrimsfärden snarast. Skall tilläggas att alla bilder som jag lagt upp inte är mina egna, några har jag snott från den eminenta fotografen Thomas Frederiksen :)

Respekt till alla pizzabagare där ute!

Igår ville jag överraska Vasse med nåt gott till middag eftersom han brukar vara vrålhungrig när han kommer hem numera. Den förstärkta hungern beror på all den där surfingen i kraftiga strömmar som han utövat nästan en hel vecka nu. Strömmarna i vattnet gör att han får kämpa som bara den och då är det klart att man är hungrig när man kommer hem kl. 20:30 efter en hel arbetsdag och ett sånt tufft pass i vattnet. Idag är det sista dagen på surfingkursen för honom och det har gått jättebra. Jag gick dit och försökte kolla hur det gick för honom i onsdags men det var helt omöjligt att se honom i vattnet för surfarna håller till rätt långt ut från vattenbrynet och de är hur många som helst! Satt och spana rätt länge på en nybörjare som jag trodde var Vasse...tills jag efter 30min insåg att det inte alls var Vasse =O, utan bara någon med ungefär samma hårfärg och kroppsbyggnad. Så vi får se om jag kanske ger det ett försök till i kväll...

Åter till gårdagens middag. Jag lyckades ramla över ett intressant recept på pizza här om dagen när jag kollade på ett spanskt matprogram. Just matprogram på spanska tycker jag är roligast att titta på när jag försöker lära mig spanska via TV:n. Oväntat va? ;) I alla fall så bestämde jag mig för att göra calzones med svamp till middag och pizzasallad till det. Degen gick jättebra att göra, även om första omgången deg åkte i bingen. (Jag är inte så van vid torrjäst....) Men de två andra omgångarna deg blev fluffiga och fina. Och fyllningen hade jag under kontroll, men sen var det ju det här med att baka ut degen och få ihop den inbakade pizzan. Kan tilläggas att det inte fanns mycket hjälpsam information om detta i receptet. Så jag hade svårt att få degen riktigt tunn och tog alldeles för mycket deg till att börja med. När jag uppfunnit en kavel av en vodkaflaska så blev degen alldeles för stor för att rymmas på plåten. Det resulterade i en pizza med enormt tjocka kanter eftersom jag var tvungen att fösa ihop den stora pizzan på plåten och den liknande inte alls en calzone till formen. Men, men...eftersom jag visste att jag snart skulle ha en vrålhungrig man på ingång så slängde jag ändå in pizzan i ugnen.

Och så här såg den alltså ut när den kom ut ur ungnet och färdiggräddats. Kanske inte en katastrof, men samtidigt heller inte särskilt snyggt. Vi delade den på hälften (skar bort de allra tjockaste kanterna) och åt ändå för glatta livet. Den smakade i alla fall som en calzone, men nu blev mannen sugen på att visa sina pizzabakarskills från förr och satte igång med resten av degen. Ja, det blev faktiskt en liten pizzabakarskola för mig kl.22.00 igår kväll :)

Här börjas det knådas på äkta pizzabakarmanér utan kavel (läs vodkaflaska)

Runt, runt skall degen skyfflas med lätta händer.

När den bakats ut ordentligt, på med fyllningen! Och less is not more här...

Vik över degen och förslut "paketet"

Flytta över kanterna till toppen av pizzan för den riktiga "calzonelooken"

Och här är resultatet efter 15 minuter i ugnen på 200grader. Riktigt snygga blev de tycker jag!

När Vasse visat mig hur man gör så fick jag göra ett försök på degen som var kvar. Men det där med att snurra ut degen med lätta händer så att den blir tunnare och tunnare var verkligen inte lätt och kräver mer övning från min sida. Så antar att jag bara vill avsluta med: Respekt till alla er pizzabagare där ute! Att baka pizza "på riktigt" är fasen ingen lätt match ;)

Trevlig helg och till alla er som går på semester idag så hoppas jag att den börjar bra!