Haircut horror!!

Nu har jag varit och fixat håret. Äntligen var det dags att få bli riktigt vår fin och som jag hade längtat! Håret har varit på utväxt och senast jag gjorde nåt med det var i slutet av november. Då gjorde jag en avfärgning på mitt svarta hår som jag haft under två års tid. En rätt utdragen historia som involverade blekningsmedel i hela håret och en process som totalt tog 6 timmar. När det var klart och den svarta färgen försvunnit, hade håret slagit kraftigt i rött. Så sen dess har jag haft röd/brunt hår bara för att det var "det som blev" efter avfärgningen och omfärgning till brunt. Så gissa om jag hade sett fram emot att få bli av med det röda lite grann och eventuellt göra lite ljusa fina slingor i håret. Men så blev det inte.

Jag kom till den mycket trendiga frisörsalongen här i San Sebastian (alltså inte vilket sketställe som helst) kl. 12.30 idag. Kl. 16.30 kom jag ut och såg nästan exakt lika dan ut som när jag gick in. Förrutom att jag fått mittbena, lite kortare hår, blivit rånad och fått håret blåst upp som en palm. Färgen tycker jag ser exakt lika dan ut som den jag hade innan, minus utväxten. Min frisör kunde engelska men bara hjälpligt. Så här i efterhand så tror jag att det måste ha blivit lite missförstånd oss emellan, trots att det kändes väldigt tryggt och som att vi förstått varandra bra när vi körde igång behandlingarna. Jag kommer tydligt ihåg att jag bad om en FÖRÄNDRING när det gällde färgen på håret. Därför la hon två olika färger i håret för att få "rätt brun nyans" som hon uttryckte det och sedan la hon "slingor" in emellan för att få fram lite liv i det. Det lät ju bra tyckte jag och tänkte här har vi FÖRÄNDRING på gång! Men nop. Same, same. Rätt imponerande faktiskt hur man kan lägga tre olika färger i ett hår och sedan komma tillbaka till ursprungsfärgen. Det borde hon nästan ha medalj för!

När jag så var klar efter 4h och skulle betala i kassan håll jag på att storkna. 184 euro gick kalaset på. Klippningen kostade 38 euro, föning av hår 34 euro (what the fuck!), sedan färgning i två toner= 38euro resp. 32euro och sist helt obefintliga slingor in emellan som kostade 43 euro. Mamma mia. Sa jag förrresten att jag såg likadan ut när jag gick därifrån som när jag kom???!!! ;)

Suck. Det komiska är att jag har hört så många såna här historier förr från vänner och om vänners, vänner som råkat ut för dessa frisörbesök där man känner sig helt lurad och sjukt missnöjd efteråt. Men JAG har ALDRIG varit med om det i mitt 25 åriga liv. En ny erfarenhet...and I don't like it! Med gråten i halsen gick jag i raska steg hemåt och sedan var gråten ett faktum. Nu när jag lugnat ner mig lite och gjort en fin sminkning på mig själv, för att håret skall framstå i lite bättre dager, så känns det bättre. Det är inte så att jag känner att jag måste gå runt med en mössa över huvudet de närmsta veckorna, men jag blev bara så sjukt besviken. Ingen förändring och sedan fick jag betala dessa astronomiska summor. En tröst är ändå att jag de senaste åren som student förmodligen ändå kan anses ha "tjänat in" den här svindyra frisörvistelsen med tanke på alla de gånger jag färgat mitt hår och klippt mig själv. Eller då jag gått till nån frisörskola och betalat 100kr för en klippning. Det blir pizza till middag idag eftersom jag glömde handla efter besöket...

Nu antar jag att ni är spända på att se resultatet. Men håll i er så att ni inte ramlar baklänges av förvåning när ni ser FÖRÄNDRINGEN. Här kommer före och efter bilderna:


Före


Före


Före


Efter


Efter


Efter


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag tycker du är fin. Klippningen är jättebra och det ser ut som du har fått lite lyster i håret.

P&K

Mamma

2011-04-04 @ 21:17:27
Postat av: Maria

Hej Pernilla!



Vad kul det är att läsa din blogg och se att ni har det bra! Kunde inte låta bli att skratta när jag läste det här inlägget om frisörer i Spanien. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, frisör & Spanien= ett big NO NO. Det är komiskt hur de alltid lyckas (eller misslyckas). När jag bodde där trodde jag att de klippte mig som "hej kom och hjälp mig" som en hämnd för att jag var blond, men tydligen är de lika duktiga på att lyckas med, just ingenting... Jag har iallfall ett konkret tips, leta upp en manlig homo frisör, det var min räddning under mina år där!



kram Maria

2011-04-08 @ 08:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0