Där magin blir till

Här, vid denna kvadratmeter stora ytan i vårt kök, sker små mirakel varje dag. Små kaffemirakel. Värostade, hela kaffebönor och tjock, kall mjölk förvandlas här till perfekt malet kaffe som sedan blir en espresso med kräma som är till duga. Mjölken förvandlas till ett lent, ljummet skum som sedan får gifta sig med kaffet i en alltid lika ljuvlig cappucino. Det är magi det mina vänner!

 

Den här espressomaskinen är verkligen 10kg ren kärlek som har varit vår trotjänare sedan 2008 och för tre jular sedan så fick den sällskap av en eminent kaffemal dessutom. Tack mor och far för det! Mitt kaffeintresse tog fart ungefär samtidigt som den här fyrkantiga, blanka skönheten flyttade in i vår tvåa i Göteborg. Plötsligt började det lukta ljuvligt från köket och det där fluffiga, skummet på toppen av mannens kaffekopp såg ju bara så lockande ut att jag var tvungen att ge mig hän! Trots att jag "överlevt" nästan två år som heltidsarbetande kontorsanställd med minst två kaffepauser om dagen, utan att själv dricka kaffe, så kunde jag bara inte motstå en nygjord cappucino i mitt eget kök.

 

Mannen däremot han har varit kaffefrälst sedan länge. Och nu har han fått med mig på tåget. Det är ett som är säkert! Riktigt bra kaffe är få förunnat och när man dricker kaffe på stan både i Göteborg och här i San Sebastian så kan det vara lurigt att få sig en välgjord kopp om man inte vet vart guldkornen finns. Så att ha en egen espressomaskin hemma är inte kattpiss ;)

 

Nu skall jag bara ge mig på att lära mig riktigt ordentligt en gång för alla att göra en vacker och god cappucino. För det skall ni veta att det är mannen som är den tveklöst bästa baristan i det här hushållet och det är han som står för kaffemagin här på mornarna, medan jag lagar frukosten. Idag gjorde jag dock min egen kopp, eftersom jag tagit sovmorgon och den fick klart godkänt, men bättre kan jag...tror jag.

 

Därför väntar mig, på egen begäran, nu i helgen en kaffeskola, baristakurs eller vad man nu skall kalla det med mannen vid kvarnen. Önska mig lycka till så skall jag berätta för er hur det gick sedan ;) Men nu mera kaffe!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0