Fetaste pastan stavas MODONOSTRO

Fetaste pastan, i dubbelbemärkelse, åt vi till middag igår. Fetaste eftersom den å ena sidan är grymt god och förtjänar respekt bland alla ni andra pastor där ute som anser er vara den fetaste! Å andra sidan, fetaste,  då den inhyser fettets heliga treeninghet i en och samma pasta. Nämligen, smör, vispgrädde och krämig ost. Närmare religösa upplevelser än så här kommer vi nog inte i det här hushållet ;)

Jag vill, innan jag visar er pastan och ger er receptet (ja det skall ni få!), börja med att utfärda en varning. Denna varning vänder sig till alla er som äter enligt någon av allsjöns, outröttligt förökande sig dieter som finns där ute. LCHF, GI, Ananasmetoden, Atkins, Cambridgemetoden, Tallriksmodellen och allt vad dem nu heter.

VARNING, VARNING! Denna rätt innehåller vanlig, hederlig, vit pasta, smörstekta champinjoner, en mängd vispgrädde så att man nästan skäms när man häller i den och ett helt paket krämig gorgonzolaost. Och som om inte det vore nog så ger pastan upphov till mycket starka måste-laga-den-igen-begär, bara-lite-till-begär och jag-kommer-aldrig-någonsin-mer-gå-på-diet-löften. Så nu var det sagt. Säg nu inte att jag inte varnade er! ;)

Denna fetaste pastan stavas MODONOSTRO och råkar vara vår favoritpasta här hemma. Nu var det dock så längesedan vi lagade den att när jag talade om för mannen på eftermiddagen vad jag skulle laga till middag senare så sa han: "Åhh, vad gott. Den hade jag nästan glömt av!".

Och jag önskar så att vi kunde ta åt oss hela äran för den här eminenta pastan, men skall jag hålla mig till sanningen så är det faktiskt en pastarestaurang i Göteborg som är upphovsmännen (vad jag vet iaf). Restaurangen som låg på vår gatan besöktes frekvent under åren 2007-2009 och det är alltså dem som döpt pastan till Modonostro. Efter att ha ätit pastan där åtskilliga gånger så är detta dock fortfarande bara vår gissning på hur den skall tillagas. Men gott blir det alltid!

Varsågoda här kommer receptet till en omgång Fetaste Pastan, också kallad Modonostro.

Detta recept räcker till ca 5 pers (eller tre väldigt hungriga)

400gram köttfärs
1/2 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
300gram klyftade champinjoner
1 burk passerade tomater
2 msk tomatpuré av god kvalisort
3 dl vispgrädde
1 paket gorgonzolaost
1 tsk franska örter eller bara timjan
Salt och peppar efter smak
Riven parmesan till garnering

Börja med att steka champinjonerna i smör och ställ åt sidan i en skål. Stek nu köttfärsen tillsammans med all lök. När köttfärsen är genomstekt häller du på de passerade tomaterna, tomatpurén och örterna. Sänk värmen och låt koka ner tills det är mindre vattnigt och mer fast kottfärsröra. Blanda sedan ner champinjonerna och i med vispgrädden. Låt småputtra i pannan och smaka av med salt och peppar. Klutta sedan i gorgonzolaosten som du skurit i mindre kuber. Låt osten smälta i såsen, men se till att det inte kokar. När osten smält serverar du såsen över nykokt pasta. Toppa med parmesan och njut!

Så då har jag alltså delat med mig av mitt första recept här på bloggen också. Spännande!
Hoppas ni gillar det :)

Kommentarer
Postat av: Linda

receptet är nerskrivet. ska testa det i veckan. mums.

har ni gasspis? låter som det ;D

2011-08-23 @ 19:46:55
URL: http://llinda.blogg.se/
Postat av: Mia

Tusen tack rara för din kommentar hos mig:)) NU ska jag kika runt här inne hos dig:)



KRAM



M



2011-08-23 @ 20:10:16
URL: http://mittvitahus.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Vad kul med recept! Fler sånt på bloggen! Ska testa det nästa vecka när jag kommer hem (åker bort ett par dagar) Jag meddelar dig vad jag tyckte om det! :)



kram!

2011-08-25 @ 10:03:57
URL: http://linneaturner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0