Matporr i lägenhet 3D

Igår föll det sig som sådant att vi i 8C på Sancho el Sabio-gatan hade synkat vårt tacosug perfekt med dem i 3D på Sancho el Sabio-gatan. När jag och Vasse stod i köket och brassade tacoköttfärs, stekta grönskar, gjorde guacemole och tomatsalsa så ringde Vasses mobil. Det var alltså grannarna i 3D som ringde och ville bjuda in oss på lite autentiska tacos. Vilket sammanträffande sa vi, för vi står nämligen själva och lagar tacos just nu :) Fast här skall också klarläggas att den tacos som vi lagar, och som gemene man i Sverige lagar, inte har uppnåt status nog att få kallas tacos av de riktiga mexikanarna. Det har de låtit oss förstå vid det här laget. Vår svenska tacos och generellt all tacos som lagas i USA går bland mexikanarna under namnet TexMex.

Så, nu tillbaka till gårdagskvällen. Vi stod alltså i vårt kök och lagade TexMex när vi blev inbjudna 5 trappor ner för att prova den äkta varan. Real tacos! Vi var som ni förstår inte sena med att nappa på inbjudan och erbjöd oss därför att komma ner med maten vi lagat. Jag säger bara, heregud vad gott! Rena porren var vad det var. Matporr!! Vilket jag också sa till våra grannar som skrattade gott åt min kommentar.

Deras tortillapress, som de använde för att göra tortillabröden som de sedan stekte i pannan, fick det att börja klia i fingrarna på mig och svettas lite på överläppen. Sicken grej, en sådan måste jag bara ha! Paulina berättade dock att om man är riktigt erfaren, såsom mormödrarna i Mexico, så kan man göra lövtunna majstortillas utan en press. Alltså enbart med händerna. Respekt!

På tacosen la vi sedan stekt chorizo, hackad gul lök, cilantro (koriander) och salsa verde. Vilken smaksymfoni! Jag hade nog aldrig kommit på tanken att toppa tacos med chorizo själv, men det skall jag säga att det har jag nog inte gjort för sista gången. Sjukt gott. Efter 5-6 tacos på man så stod magarna rätt ut och vi var tvugna att avsluta kvällen med lite lagrad tequila, vattenmelon och mörk choklad. Jo, jo, ni må tro att vi mådde då.

Degen till tortillasen, gjord på enbart majsmjöl och vatten, som Bruno blandat.

I med en liten kula av degen i pressen och vips har du en lövtunn majstortilla klar att stekas!

Fina Paulina fixade tillbehören undertiden. Hackad koriander och hackad gul lök.

Tortillasen på stekning som Bruno hade full koll på. Vasse var också nöjd med kvällen :)

Yummie!

Och sedan högg vi in på tacobuffén som nog hade räckt till minst 8 pers...;)

Vackert nog att porträttera en tavla och gott nog att göra vem som helst knäsvag


Kommentarer
Postat av: Nattaly

Hej!

Kul att du gillade receptet! Maten ni gjort såg riktigt gott ut med! Kul att bo utomlands! Skall ni stanna där eller skall ni bara va där ett tag?

2011-08-12 @ 13:42:15
URL: http://nattaly.blogg.se/
Postat av: Victoria

Gott med lite matporr ;D



Sv: Tack! :D

2011-08-12 @ 13:45:18
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Anonym

gud vad gott

2011-08-12 @ 18:20:09
URL: http://mynnie.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Matporr! haha, bra uttryck! :)

Det ser sååå gott ut med Tacos, det ska jag laga snart! det är en typisk rätt som oftast får folks munnar att vattna. Har du tänkt på det? Alltid när man nämner Tacos så säger folk 'oh vad gott, det var längesen!'



Det är samma med indisk mat i Sverige, indierna själva skulle aldrig äta chicken tikka masala som är så populär bland svenskarna (Jag bodde med en indier i lite mer än två år, hela hans familj avskydde tikka masala) :)

Har du testat riktig Turkisk mat? Sååå gott! (jämför det inte med torr kebab som man köper på fyllan i Sverige)

2011-08-12 @ 18:20:35
URL: http://linneaturner.blogg.se/
Postat av: Sara

Grymma bilder! :D

2011-08-12 @ 18:22:32
URL: http://nolongerironic.webblogg.se/
Postat av: karin - trattoria

så jäkla gott!

2011-08-12 @ 18:45:42
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: Linnéa Turner



Pernilla- jag är född och uppväxt precis i utkanten av Stockholm! Har tyvärr aldrig besökt Taras, men Gbg har jag besökt ett par gånger :) och det är en mysig stad!



Kram o ha en go helg!

2011-08-12 @ 23:02:54
URL: http://linneaturner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0