Precis som vid utsläppning av kor på grönbete

Det har med att gå på dagis, ehm förskola heter det visst numera, verkar vara seriösa grejer här i Spanien. Vårt kontor ligger nämligen mitt emot en större förskola och varje eftermiddag spelas ett skådespel utan dess like upp utanför fönstren. Det är hämtning på förskolan kl.16 och det är inget som inte undgår precis hela gatan.

Jisses, vad folk! Har funderat ett par gånger på vad det är som händer utanför när jag ser den stora folkmassan röra sig mot grindarna och ljudet av upphetsade föräldrar studsar mellan byggnaderna. Nu har jag efter några veckor förstått vad det är som står på. Det är helt enkelt bara hämtning på förskolan. En hämtning som dock liknar event i stil med utsläppning av kor på grönbete eller å det varmaste mottagandet på en flygplats av någon som varit ute och rest mycket länge.

Där är mammor, pappor, morföräldrar och syskon som hänger runt en vagn och nyfiket sträcker på sina nackar för att se in genom grindarna. När grindarna äntligen öppnas och förskolepersonalen kommer gåendes med en liten en i handen så rör sig hela skocken av de små grupper närmare grindarna. Den skock vars barn nu kommer ut genom grindarna vinkar, tjoar, grimaserar och springer allesammans fram till det lilla barnet. Helst skall det gullas och hissas upp i luften också innan skocken så kan avlägna sig från förskolan. Och sedan kommer nästa barn ut...hehe, ja ett skådespel är vad det är!

Det hela är ju väldigt gulligt kan jag visserligen tycka, men seriös varje eftermiddag?!? Första gångerna jag såg detta var jag övertygad om att det var nåt speciellt som hände på förskolan, typ första dagen efter sommaren eller nån uppvisning av nåt slag. Men nej då. Det är bara så man hämtar barn på förskolan här tydligen :)

Försökte ta en bild av spektaklet lite halvnonchalant när jag gick förbi förskolan i eftermiddags, så den blev väl inte jättebra, men ni ser ju i alla fall hur mycket folk det är!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hahahaha, vad roliga spanjorerna är!!! xD xD Tänk om vi höll på så på vår förskola, hade ju vart super roligt!!

2011-10-06 @ 21:58:39
URL: http://parole.blogg.se/
Postat av: Malin K

Hahaha, jag skrattade riktigt gott år det där! Så himla bra skrivet! Jag kan riktigt se det framför mig. :D

2011-10-07 @ 22:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0