Kaffeskola med avsaknad av rätt knyck

En nyutbildad pilot behöver minst 1000 flygtimmar innan han anses färdigutbildad ute på marknaden och redo att flyga skarpt för ett större bolag.

Hm, vet inte om jag kommer att behöva lika många timmar ståendes vid den här kaffemaskinen innan jag anses färdigutbildad. Men jag är inte förvånad om det tar i alla fall hälften så lång tid.

För det här med att ta sig an en riktig espressomaskin och få ut ett fullt godkänt resultat, i form av en snajsig cappucino, det kräver sin man...eh, förlåt kvinna var det i detta fall.

I söndags var jag en jätteduktig kaffeskoleelev i köket trots att vi hade närmare 40 grader varmt utanför, ja ni vet det där tropiska klimatet som jag tjatade om här. Vasse han var en föträfflig kaffeinstruktör som inte blev arg, inte gav för mycket beröm och inte skrattade när jag gjorde fel under lektionen. Det mesta gjorde jag dock rätt med precis alla steg i exakt rätt ordning, men ändå blev det inte så bra som jag hade tänkt mig.

Jag tror att jag behöver det rätt knycket, för att citera Tjorven. Det rätta knycket i form av en känsligare handled som kan vinkla mjölkkannan rätt och som vet när jag skummar mjölken fel. Rätt knyck som gör att jag kan hälla mjölken tjusigt i koppen i roterande rörelser med en lätthet, så att espresson perfekt blandar sig med mjölkskummet.

Ja, jag tror att jag snarast skall börja beta av på mina 500 timmar nånting framför kaffemaskinen, hitta mig en sponsor av 3% mjölk och hela kaffebönor som ligger i närheten och redan nu skriva brev till tomten med en önskan om det rätt knycket.

Kommentarer
Postat av: Jenna - Ung blivande tvåbarnsmamma

Vilka härliga bilder! Jag jobbade på café en gång och kan både göra hjärtan och löv, om det fortfarande sitter i vill säga :)

2011-08-24 @ 15:36:54
URL: http://onlymama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0