Café Latte i solen

Blev himla sugen på en god latte i förmiddags och solen sken så jag kände att det var dags att röra sig ut ur lägenheten. Vi provade ett nytt kaffeställe i helgen där man kan få riktiga café latte med skummad mjölk så det var en sådan jag hade sug efter. Jag kan egentligen klara mig utan kaffe. Inga problem, men det är ju så gott med en välskummad kopp ibland. Hemma hos mina föräldrar står en nerpackad espressomaskin som vi verkligen saknar. Buuhuu...Nu dricker vi té på morgonen istället och tar en kaffe på stan när vi känner för det. Vasse brukar dricka cortado, en espresso med lite, lite skummad mjölk, men jag vill ha mer mjölk så oftast dricker jag café con leche...men då är ju mjölken bara varm och inte skummad. Har försökt betälla cappucino här, som egentligen är min favorit kaffesort, men har inte fått nåt gensvar på det ifrån barpersonalen...Därför blir det oftast café con leche. I-lands problem jag vet :)

Med en kaffe i handen, solbrillor på och en donut i en påse gick jag ner till hamnen och satte mig i solen. Blev sittandes där 1,5h ungefär. Kollade på folk som spatserade förbi, repeterade spanska glosor och grammatik från mitt röda anteckningblock och tjuvlyssnade på de spanska konversationer som jag lyckades höra. Det går bättre och bättre med spanskan får jag säga. Det är såklart svårt när de pratar så himla fort bara, läsa spanska går mycket bättre. Det svåra när man lyssnar på någon som pratar spanska och försöker "hänga med" och förstå tycker jag är att det är svårt att uppfatta verbet. Det viktiga i meningen. Oftast hänger man, eller jag i alla fall, upp sig på de ord som man kan. Man hör ett ord man kan och så tänker man vad det betyder på svenska och sedan har man liksom missat en massa andra ord. Antar att träning och ökad exponering till språket kommer göra det lättare och lättare. Är ändå rätt nöjd med det jag lyckats lära mig på två månader. Det går framåt i alla fall!

På väg hem "råkade" jag köpa en sjal och två t-shirt också. Det var visserligen behövligt för jag har inte en enda t-shirt här. Sjalen var kanske inte så behövlig, men jag ääääälskar ju scarfs och denna var så fin så den var bara tvungen att följa med hem! Till middag blev det kycklingwraps med avokado, tomat och aioli. Gott.


På väg ut


Kaffehaket jag gillar starkt


Här njuts det


Och pluggas ;)


Vid hamen i den gamla delen av stan där jag satt och fikade


Dagens shoppingskörd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0