Igår var en härlig dag

Pluggade spanska på förmiddagen. Efter lunchen så dressade jag om till kläder som passade för 25-gradig värme och gick ut i solskenet. Det var underbart skönt ute. Luften var så där härligt tjock som den känns när inte ens vinden svalkar. Min nya hatt fick göra mig sällskap och första stoppet på stan blev Mango. Uppdraget var att hitta ett par ballerinaskor eftersom mina fötter svettas allan i conversen när det är så här varmt. Annars har jag bara flipflops eftersom alla fin sandaler är kvar hemma i Sverige. Hittade i alla fall ett par söta mörkblå ballerinas med rosetter på som jag blev mycket nöjd med. Kan lägga upp en bild på dem imon. Sedan köpte jag solkräm och drog mig ner till stranden. Ca två timmar i sanden blev det samtidigt som jag lyssnade på P3 dokumentär och åt frukt. Sen promenerade jag hem och fick nåt städryck innan jag duschade. Dammsög, städade badrummen och dammtorkade. Så nu är det fint och fräscht här.


Här är jag på väg till stranden med hatten på :)

Vasse kom hem vid sju och körde nåt monster styrkeräningspass på 25 minuter som hetter nåt i stil med "15 min torture workout". Haha....kan ju säga att det inte lät så lockande att prova det. Men tjejen som lagt upp det på nätet är helt grymt tränad (hon har en egen hemsida) så jag förmodar att det funkar :)

Sedan bar det alltså av till Siderian med Vasses jobb. Vi var totalt 27 personer i sällskapet så vi hade flera ståbord i rad inne i bodegan. Maträtterna (totalt 5st) kom in löpande och undertiden fick man med jämna mellanrum ta sitt glas med in till rummet bredvid där de förvarar cidern. Det var lite teknik bakom att fylla sitt glas med cider. Man skall vinkla glaset så att ciderstrålen slår i kanten på glaset och sedan för man glaset uppåt mot tunnan tills man är nöjd och då skall nästa person i ledet ta vid. Helst genom att pricka strålen så rätt att ingen cider går till spillo. Detta var inte helt lätt till en början, men efter ett tag fick man in tekniken tycker jag. Vi fick dricka cider ifrån olika tunnor hela tiden och det var en man som gick runt och skötte det hela. Helt plötsligt stod han bredvid en och ville göra en uppmärksam på att flytta sig åt sidan, annars skulle det snart stråla cider längs med bena på en :). Hålen i tunnan pluggades igen med en bredare tandpetare, så det var inga stora hål där cidern kom ut.


Här är en av de sjukt stora tunnorna. Inte utan att man undrar hur mycket äpplen
det går åt för att göra cider till en sån här tunna. Det fanns åtminstone 20st tunnor inne i
ciderrummet.


Här ser ni proffset som fyller upp! ;)


Trevligt sällskap inne i ciderrummet. Kvinnan till höger om mig är Marimar som
skjutsade oss dit och som är en av de 4 sekreterarna som Vasse delar byggnad med
på jobbet. Hon är jättetrevlig, skrattar och skojar hela tiden på en blandning av engelska och
spanska.


Här står vi vid vårt bord och har precis fått in den tredje rätten. Alla kvinnorna
är sekreterare :)


Bacalaon (torsken) med grön paprika, hackad chili och friterad lök.
Gott, men lite salt tyckte vi alla runt bordet.

Vi var väldigt nöjda med kvällen på Siderian. Jag tyckte det var hur mysigt som helst och en upplevelse. Härligt spanskt och brötigt runt borden när man åt och det såg rätt "messy" ut efter ett tag med brödsmulor, tandpetare och bestick som låg utspritt överallt. Maten kom i på två till tre stora tallrikar per bord och sedan fick man hugga in med gafflarna. Vi var sjukt mätta efter alla rätter och all cider. Osttallriken på slutet med äppelconfit och valnötter var klart bäst tyckte jag. Även om chorizon kokt i cider som skulle läggas i en bit bröd (så att det blev som en hotdog) verkligen inte var dum heller. Imon tänkte vi testa att laga denna chorizorätt själva. Chorizon skall visst kokas långsamt i cider och inte stekas alls. Hm, ja det kan få bli morgondagens lilla experiment det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0