Sideria Zelaia

Ikväll skall vi testa på något nytt. Vasse och hans arbetskamrater skall åka till en Sideria en liten bit utanför stan för en trevlig kväll tillsammans, och jag åker så klart med :) Tydligen är det tradition på hans jobb att besöka en Sideria, där man alltså tillverkar äppelcider, varje år någon gång under säsongen. Väl där så serveras man en traditionell meny innehållande bland annat tortilla, bacalao (torsk) med grön paprika, chorizo stekt i cider (såklart), chuleta (stora köttbitar) som grillas, nötter och ost.

Middagen intas stående och cidern kommer flöda i strålar ur stora tunnor där det bara är att sätta fram glaset. Hm, måste välja ett par bra skor att ha på mig tror jag, då jag misstänker att det kommer skvätta en del. Vi har smakat cidern ifrån detta stället innan (finns att köpa i butik) och den var inte alls dum. Cidern är ju inte så svensk söt cider utan de kallar den "naturell cider" vilket jag tycker smakar mycket äpple, lite surt och man känner tydligt av jästen. Men får man den bara välkyld så gillar jag den. Det skall hur som helst bli en spännande upplevelse och roligt att få träffa Vasses kollegor lite mer. Vi kommer få skjuts av en på Vasses jobb, men jag vet inte riktigt när ännu. Tror dock att Vasse kommer hem emellan för vi skall inte vara där förrän kl.20.30. Här i Baskien och Spanienland äter man ju middag lite senare...;) Hittade lite bilder på deras hemsida, så kan ni se vad vi skall ha för oss ikväll. Nu skall jag gå ner på stan och kanske en sväng till havet, 25 grader och sol idag :)


La Sideria Zelaia


Tunnorna


Fånga cidern!


Tror att det är såna här ståbord som vi skall äta vid


Chuletas




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0