Har du funderat på att undervisa i engelska?!?

Idag har jag tagit mig en rejäl promenad....i stövlar, jeans och trenchcoat alltså. Sommarvädret vi hade förra veckan har bytts ut till mer "traditionellt vårväder" och eftersom jag skulle gå på "en intervju", hm...blev mycket citattecken i denna meningen..., så valde jag lite mer proper outfit för dagen. Intervjun var på ett rekryteringsföretag som TalentHouse samarbetar med och där fick jag träffa en kvinna som hetter Cristina González Pellegrini, vilket jag tycker låter som en fantastiskt vackert spanskt namn förövrigt. Cristina visade sig vara en mycket trevlig kvinna som kände till Gothia Cup i Göteborg och vars barn lärde sig engelska av två svenska kvinnor som startat en språkskola 20 km ifrån San Sebastian. När det gällde mig och min "karriär"...oops, där kom ett citattecken till, här i Spanien så hade hon kanske inte så mycket upplyftande att komma med dock. Även hon konstaterade att det nog skulle bli svårt att hitta ett kvalificerat arbete som har med min universitetsutbildning att göra när jag inte kan spanska. Hon sa att hade jag bara kunnat språket så hade det funnits en hel del jobb som jag hade kunnat söka och som passar min utbildning. Alltid trevligt att höra att det finns jobb för ekonomer med den turen att bemästra spanska i alla fall. Men helt kört är det kanske ändå inte. Hon skulle höra sig för med Fomento, som är den statliga organisationen som startat TalentHouse här, om det fanns något för mig att göra på någon av stadens forskningscenter. Kanske en deltidstjänst eller liknande som administratör av forskningprojekten eller nåt sånt. På forskningscentren talar de nästan alltid engelska nämligen. Så är det på Vasses center också. Så ja, vi får väl se då om det kan finnas nåt där.

Annars frågade hon om jag hade funderat på att undervisa i engelska?! What?! Hon tyckte att jag pratade perfekt engelska (öh?) och hade ett jättebra uttal, så varför inte? Tack. Smicker är alltid välkommet, men nej jag har inte funderat på att lära spanjorerna engelska. På väg till intervjun svängde jag in om arbetsförmedligen och fick fixat med deras papper också. Gött. Träffade dessutom en grekisk tjej som vi träffade på visningen av lägenheterna i TalenHouse när jag var på väg till intervjun. Hon letar också efter jobb och hade visst haft tiden innan mig. Hon verkar var trevlig och vi bytte nummer för att kunna ta en fika en dag. Kvinnan på rekryteringsföretaget sa att jag och den grekiska tjejen var de första som hon fått i uppdrag att hjälpa hitta jobb åt som inte kan spanska. Jaha, då var man försökskanin också då :).

Ikväll skall jag laga kroketter för första gången i mitt liv. Skall bli mycket intressant. Kroketter är mycket populära bland pintxosen här och är fyllda med allt möjligt. Mina skall bestå av överblivet kokt ris, riven ost, champinjoner, lök, ägg och hackad persilja. Till det serveras serranoskinka och baskisk cider.


Om jag har tur så kommer kroketterna att se ut som nåt i den här stilen...

Kommentarer
Postat av: saralovisa

Haha det var inte en dålig komplimang!:)



Sv: Oh tack Pernilla! :)

2011-04-15 @ 10:54:08
URL: http://saralovisa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0