Bonito tonfisk

Mataffärerna hade stängt idag (igen) när vi i morse skulle gå ut för att fylla upp kylen. Hm, de verkar ha lite annorlunda öppettider här över påsken, jämfört med hemma. I alla fall hade de stängt i torsdags och fredags, sedan öppet lördag, söndag och nu stängt måndag på annan dagen. Knepigt. Vi lyckades i alla fall hitta en liten kvartersaffär som var öppen och fick handlat lite grann. Det blev äggröra till frukost och snart tänkte vi göra tonfiskbaguetter till lunch/middag. Allt bara för att vi hade gräslök kvar i kylen ifrån förra omgången äggröra som avnjöts i helgen. Det blir ofta så tycker jag att en speciell ingrediens inspirerar oss till val av måltid. Sedan tycker vi väl både också att det är så himla tråkigt att slänga mat, så ofta försöker vi laga mat utefter vad vi har hemma och kompletterar sedan med det som saknas. Både roligt och en liten utmaning tycker jag! Tog även med mig detta beteende hem till mina föräldrar när jag bodde hemma hos dem i höstas/vintras och lagade den mesta av maten. Det blev några härliga kombinationer till middag emellanåt och de blev förvånade att jag nästan lyckades tömma deras frys när jag bodde där. Jag tycker annars att de är rätt bra på att handla frysen full och sedan slutar det med att de slänger mat som blivit liggandes bara...

Nu är det nog dags att fixa lunchen/middagen. Kurrar i magen. Tonfisken vi köper här är inte vilken tonfisk som helst. Det är Bonito!! Världens godaste typ av tonfisk tycker jag. Stora, fina, fasta bitar inlagda i olivolja som smakar ljuvligt gott tillsammans med hackad gräslök, en klick majonäs och cremé fraische på nybakt baguette med skivad paprika emellan. Mums! Vi blev invigda i Bonito-tonfisk när vi bodde i Florida för våra grannar hade bott i Portugal innan och ätit Bonito-tonfisk där. De sa till oss att när ni väl ätit Bonito-tonfisk, så smakar vanlig tonfisk på burk inte gott längre. Och de visste vad de pratade om. Nu känner jag att jag blev så hungrig av allt detta matprat att jag måste gå ut och förbereda dessa mumsiga mackor bums!

Imon är det vardag igen och mannen skall gå till jobbet. Själv tänkte jag försöka köra ett hårt träningspass innan jag skall besöka en språkskola som ligger tvärs över gatan. Kanske blir det en intensivkurs i spanska i juni om den verkar bra och jag får ett vettigt pris :)


En bild på mor och far från Florida förra året. Hade svårt att hitta en bild på dem
tillsammans här på datorn, så det fick bli denna =D.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0