Det där tornet

Ja, det där med att bo i torn var ju en intressant detalj under helgens mycket lyckade resa till La Rioja. Detta var vår andra resa till Spaniens vinmekka och jag är måste säga att jag gillar det starkt! Vilket underbart ställe om man gillar vin, men också bara för att njuta av vacker grönska och fina gamla byggnader. En sådan gammal, fin byggnad var verkligen vårt natthärbärge på resan. I ett modest torn från 1300-talet som hade fått vilken byggnadsantikvarie som helst att gråta, spenderade vi några timmar mellan lördag och söndag. Helt fantastiskt att en sån gammal byggnad bevarats och restaurerats så väl att man kan bo där med alla bekvämligheter som vi är vana vid. Fyra år tog det visst, så det var inget litet projekt!

Även om detta kanske inte var det billigaste alternativet att bo på i La Rioja så var det i alla fall riktigt coolt att prova på. Tror liksom inte att jag kommer få möjlighet att sova i så värst många fler torn i stil med detta under mitt liv. Inredningsmässigt var det "medeltidsaktigt" men kanske åt det lite väl kitschiga slaget för min smak. Hissen var ball som ledde rakt in i rummet, för det fanns ju ingen korridor om man säger så. Fyra våningar med fyra rum och på toppen en terass var vad som erbjöds och vi ockuperade tre av rummen :) Tror nog faktiskt att vi fick ett av de finaste rummen  där de röda sammetsgardinerna över sängen verkligen var pricken över i:t!


Vårt torn! (För en natt i alla fall)


Inne i tornet på entréplan där vi också ut frukost dagen efter


Ville man inte åka hiss kunde man ta trappan upp :)


Kungligt skulle man kunna säga


Takdekorationer extra allt. Dessa krumelurer satt i taken på alla våningarna, vet inte om jag tyckte att det var så värst snyggt, men vilket jobb de har lagt ner!


Hissdörren som ledde rakt in i vårt rum. Med en nyckel som man vred om inne i hissen tog man sig till "sin" våning.


Utsikten från rummet var tjusig...men kyrkklockan slog varje timme hela natten...inte så fridfullt med andra ord.


Ännu mer utsmyckning:) Men det blir i alla fall himla fina nischer när man har väggar som är 1,5m breda!


Paulina och Bruno tillsammans med Vasse i vårt rum när vi precis checkat in


Sedan begav vi oss uppåt för att kolla in terassen


Olala! Det finns fördelar med ett högt torn...UTSIKTEN!


Jag i för dagen iförd mitt nya Zaralinne som inhandlades förra veckan


Bruno och Alejandro diskuterar nåt intressant ser det ut som


Glada tjejer var det i alla fall högst upp i tornet




Kommentarer
Postat av: Linnéa

Har nog aldrig hört om någon som bott i ett torn! ;)

Häftigt! Vad fint det ser ut!



Varför bor du i Spanien? (ser att du är hemmafru där :))

2011-08-08 @ 16:49:26
URL: http://linneaturner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0