En kväll på stan med språkstudenter

Jodå, igår var Fru Chis ute och roade sig på egen hand i San Sebastian. Det var en vacker kväll, 23grader varmt och mycket folk nere i gamla stan. Språkskolan som jag studerat vid hade via facebook bjudit in till Pintxoskväll och allmänt "get together" på stan vid 20-tiden. Så det ville jag inte missa! Kände ingen av språkstudenterna som var där, bara läraren, som är en jättehärlig tjej i 30-års åldern, men det vart hur lyckat som helst. Träffade massa nytt folk, tror vi var ca 17st totalt, och fick dessutom pratat en massa spanska under kvällen! Det var mångkulturellt som vanligt vid dessa tillställningar med folk från många olika länder, så som USA, Polen, Turkiet, Italien, Spanien och Tyskland. Där var allt från lärare i engelska, forskare inom språkvetenskap, ekonomer och såna som bara spenderar 2-4 veckor här över sommaren. En himla blandning som gör det desto intressantare med andra ord. Blev dock inga pintxos för mig denna kvällen för jag var redan sjukt mätt från min mycket sena lunch som jag åt när jag kom tillbaka från stranden. Men dricka hade jag i glaset hela kvällen, det vill jag lova ;)
Lite roligt var också att de pintxos som läraren, född i San Sebastian, valde ut var alla pintxos som vi, jag och Vasse, har provat förrut och som vanligtvis ingår i vår repetoar vid pintxoskvällar. Med andra ord fick vi ett kvitto på att vi mest troligt har hittat de bästa pintxosen i stan redan! 

Kvällen avslutades framåt 01.00 då uteserveringen som vi satt på skulle tas in :) Sedan blev vi ståendes ett tag utanför baren innan vi började traska hemåt. Ett gäng gick sedan vidare, men då räckte det för mig och två till som också bor i Amara. Så vi promenerade längs med floden hem i natten. Jag var otroligt nöjd med kvällen och glad för att jag tog tillfället i akt att träffa lite nytt folk samt verkligen satte min spanska på prov. Och vet ni, den höll rätt bra ;)

Tyvärr tog jag inga bilder under gårdagskvällen så istället bjuder jag på några bilder från Pintxoskvällen vi hade förra helgen med Vasses kollegor i gamla stan :)

Det var minst sagt fullt på musselbaren som vi alltid brukar gå till. Har aldrig sett så mycket folk där innan...måste vara för att det är augusti...

Nygjord sushi hittade vi också på en pintxosbar, det har vi inte heller sett innan. Måste också vara nåt augustipåhitt för turisterna...;) Vasse och Paulina ville i alla fall testa några bitar.

Mannen gör sig till inne på musselbaren. Min sötnos.

En av mina favoriter. Saffransris med gambas som serveras i minipaellapannor. Gulligt. Dock alltid för dåligt kryddat tycker jag, så nästa gång skall jag be om mer salt och peppar...

Carrillera, oxkind, är en populär pintxo i San Sebastian. Den är alltid så mör att den bara faller sönder. Mums!

Här är 4 av 7 som var med på pintxoskvällen förra veckan. Alltid lika trevligt :)



Kommentarer
Postat av: Jenna - Ung blivande tvåbarnsmamma

Låter som du hade en toppenkväll! Riset med gambasen såg helt underbart god ut!

2011-08-11 @ 22:19:39
URL: http://onlymama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0