Good times people, good times!


Här har det hänt grejer idag! Ja, alltså förrutom att den här lilla damen har pustat sig igenom en 6km lång joggingtur i nästan 30 gradig värme och därefter styrketränat alltså ;) För här händer det grejer på flera fronter. Jo, jo imon är det jag som går på min allra första anställningsintervju här i San Sebastian! Kl.11 imon förmiddag skall jag befinna mig nere på ett kontor i gamla stan för ett möte med ett upplevelseföretag. Gud så spännande! Jag kan knappt bärga mig och tankarna bara snurrar i huvudet. Kommer de att tycka om mig? Kommer jag att behöva prata spanska? Vilka smarta frågor skall jag ställa? Vad skall jag ha på mig? Tänk om jag välter ut kaffet eller nåt...Oj, oj, oj.

Men om vi tar det från början kanske. Det hela började i onsdags när jag i vanlig ordning skummade igenom arbetsannonserna på nätet med föga tillit att hitta nåt intressant. Ni förstår att efter 6 månaders jobbsökande här så har ju fått ganska klart för mig 1) Vikten av att kunna prata flytande spanska 2) Hur många arbetssökande det finns som söker varje jobb som utannonseras och som troligtvis pratar flytande spanska.

Alltså, jag har insett att jag kanske inte är ett så hett villebråd på marknaden, min business english och civilekonomexamen till trots ;) Vi får ju faktiskt inte glömma att Spanien har högst arbetslöshet i Europa, runt 20%, enligt den här källan i mars månad i alla fall. Så ja, ni förstår kanske om jag har varit måttligt road av att kolla efter jobb och ens bemöda mig med att söka dem till och från. Men, men...åter till i onsdags när jag satt och skummade.

Helt plötsligt var den där. Annonsen med jobbet som jag skall ha! Snacka om triss-moment (Plötsligt så händer det) alltså. Det var liksom inget snack om saken det här var jobbet som jag letat efter sen jag flyttat hit och inte hade en aning om att det fanns. Jag sökte det på stört, kanske lite för fort, kan jag tycka så här i efterhand då jag borde gjort mer efterforskningar för att slipa min ansökan, men så vart det i alla fall. Jag får skylla på allt adrenalin som pumpade.

Och nu tänker ni, men för guds skull berätta vad det är för jobb! Okej, jag skall inte hålla er på halster längre. Jobbet är som Intern (engelska), en slags traineetjänst, på ett upplevelseföretag som verkar här i San Sebastian och som är speciellt inriktat på mat och dryck! Ja, ni hör ju själva vilket drömjobb.

Det är en engelsman som flyttat hit 2007 och nåt år senare öppnat detta upplevelseföretag som arrangerar temaresor, pintxosrundor, matlagningskurser you name it till utländska turister som besöker San Sebastian och dess omgivningarna. Min gissning är att det är främst turister från Storbritannien, Irland och USA men det låter jag vara osagt eftersom jag ännu inte vet.

I alla fall tjänstens beskrivning är att assistera Managern (engelsmannen), utföra administrativ arbete på kontoret och ta hand om förfrågningar och försäljning. Dessutom skall man vara en stöttepelare åt det övriga teamet som består av ytterligare tre anställda som verkar ha en massa kunskaper om mat och vin, där ibland en svensk tjej som heter Elin (som jag sett på hemsidan). Åh, ni förstår ju att jag är exalterad.

Dagen efter jag ansökt så ringde jag upp kontoret och ställde lite frågor bara för att de skulle komma i håg mitt namn och plocka fram min CV, vilket också var precis vad de gjorde. 63 personer har sökt tjänsten och det är nästan 3 veckor sedan den lades ut så de hade redan börjat intervjua när jag ringde. Min gissning är därför att om jag inte ringt in och fått pratat med den där engelsmannen personligen så hade jag nog aldrig ens varit aktuell för intervju imon. Heja mig!

Eftermiddagen kommer nu att ägnas åt att läsa in mig ordentligt på det här företaget och förbereda mig på intervjun imon, innan jag skall ut och ta ett glas med min vän Amy från Nya Zeeland kl.20.

Good times people, good times!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Men vad spännande! Håller tummarna =)

2011-08-25 @ 17:06:01
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Sandra

SÅ JÄKLA KUL!!!! Hoppas du verkligen får det!! Du måste SMS:a mig imorgon när du vart på intervjun!!!

2011-08-25 @ 17:17:38
URL: http://parole.blogg.se/
Postat av: Linda

wow vad kul med en intervju. hoppas det går bra.



jag kunde typ enkla ord som gato, cerveza, nummer osv sånt som dom flesta kan när jag flyttade ner. Marbella är så internationellt så jag tyckte det var svårt att lära mig bra spanska. Så jag pluggade 3 månader på Enforex, som är csn berättigad. En intensivkurs med skola varje dag och jag lärde mig väldigt mycket. Jag tycker jag pratar helt ok bra spanska idag men jag tycker att jag kan kunna betydligt mer. Men det kommer väl :)

sök på enforex o kolla om inte dom har skola i san sebastian. Plugga spanska ångrar jag inte att jag gjorde.



lycka till imorn

2011-08-25 @ 18:37:00
URL: http://llinda.blogg.se/
Postat av: mintekopp

Så otroligt spännande. Håller mina tummar hårt för dig!! Kram

2011-08-25 @ 22:00:58
URL: http://www.mintekopp.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0