En utflykt helt i vår smak

Hade ju tänkt berätta om våra planer för gårdagen under lördagen, men det hans helt enkelt inte med. I lördags låg vi nämligen på stranden och sedan spelade Vasse och Thomas tennis. Därefter blev det öl och nån pintxos innan vi fick skynda hem för att duscha och byta om inför kvällen, då vi skulle fira en kompis födelsedag här. Så därför blev det ingen uppdatering inför utflykten som vi var på igår. Men den som väntar på nåt gott...

Igår hade vi bokat in oss på en bussresa till La Rioja, vindistriktet som ligger bara 2h bort från San Sebastian. Det var min språkskola som arrangerade resan och vi köpte in oss på paketresan hastigt och lustigt i onsdags när vi fick reda på att de skulle åka dit. Vi var mycket förväntasfulla inför utflykten eftersom vi pratat om att åka till La Rioja en dag, nu när vi bor så nära och vi blev inte besvikna! Vilken härlig dag vi fick tillsammans med massa nya människor som vi aldrig sett förrut. Även om jag och Vasse höll på att missa bussen från San Sebastian då vi kom dit kanske 5 min innan den skulle gå, men det redde upp sig för som tur var hade jag numret till läraren. Och bussen hade bara hunnit åka runt huset innan de insåg att de saknade några passagerare. Så sedan blev vi ihågkomna hela dagen som "dem som missade bussen i morse". Hehe...

Det blev i alla fall en heldag i det vackra vindistriket och vi besökte en Bogeda, vingård, där vi fick en guidad tur, tilltugg och såklart vinprovning :) Även om guiden kanske inte var direkt grym på engelska så var vi i alla fall tacksamma för att hon försökte ;) Vi fick prova 3st viner som alla var av samma sort men med olika mognadsgrader. Det var ett ungvin, sedan en Crianza (lagras 1år på fat & 1år i flaska) för att avslutas med en Reserva (lagras 1år i fat & 2år i flaska). Behöver kanske inte nämna att Reservan var den godaste :) Men det var verkligen roligt att prova vin av samma sort men med olika mognadsgrader tyckte vi. Då blev det också väldigt tydligt hur mycket godare Reservan är jämfört med de lite yngre vinerna, tyckte vi i alla fall. Ville man för övrigt köpa lite vin och en förrådsplats för förvaring i vinkällaren så var minimibeloppet 300st flaskor för minst 10euro per styck. Då fick man förvarig under 2 års tid och tillgång till rummen i källaren där man kan bjuda in gäster och dricka sitt vin. Hm, låter helt klart intressant om man hade haft 30.000kr över.

Efter vinprovningen blev det lunch/middag på en mysig restaurang en bit bort från Bodegan med bussen. Det var trerätters med kroketter och karamellserad gräslök till förrätt. Efter det lite inlagd söt paprika mellan förrätten och varmrätten.  Både jag och Vasse hade beställt entrecote till varmrätt och sedan avslutades middagen med en glassefterrätt och kaffe. Lagom till att desserten föll regnet över La Rioja, var på vi alla rymde ner till restaurangens bar. Där väntade vi ut regnet innan det var dags för gruppfoto och en tur i en mysig, gammal by som hetter Laguardia. Sedan väntade bussen på oss och jag tror alla slocknade på vägen hem. En riktigt härlig dag som sagt och verkligen en utflykt i vår smak. Det var nog inte sista gången vi besökte vingårdar där...;)

Rader och åter rader av vinrankor såg vi när vi åkte med bussen inne i La Rioja

Läckert!

Här ser vi bergen i bakgrunden som är en av anledningarna till de gynnsamma förhållanderna att odla vin i detta område

Namnet på vingården som vi besökte. I bakgrunden ser man grillarna som var i fullgång med att steka Chuletas, som vi dock inte fick smaka denna gången.

Nere i vinkällaren fanns hur mycket gångar som helst. Hade inte velat komma bort från gruppen där kan jag meddela!

Här är en av ägarnas personliga förråd. Hehe...han hade några flaskor på lager. En av deras mer kända och bättre vinsorter kallas dessutom Martin Cendoya.

Här inne i detta rummet hade de ca 3000st tunnor med vin, mest amerikanska ektunnor men också några lagrades i fransk ek.

Anastasiovinet är det dyraste vinet som de har på vingården och en flaska går loss på 95euro. Vi tog två ;)

Jag blickar ut över vingårdens marker från terassen

Vinprovning och Vasse ser koncentrerad ut :)

Vinerna vi fick prova

Här provas det!

Och sniffas

I byn Laguardia där lunchen/middagen intågs. Rätt skoj att precis efter denna bilden togs så kastade några ungar en vattenbalong precis framför oss. Haha...det gjorde nog deras dag, även om den inte träffade oss så verkade de väldigt nöjda med sitt bustrick.

Vi middagsbordet. Gott och trevligt var det.