Filmrecensioner, som utlovat!

Slöande och mera slöande i vardagsrummet idag. Vi gick upp sent och har suttit och njutit av en alldeles underbar lördagsförmiddag som nu verkar ha övergått i eftermiddag. Vasse tog sig an frukosten idag som blev mer av en brunch och jag gillar det! Själv fick jag mig en dagsfärsk spansk tidning i knät och sedan blev jag sittandes i fåtöljen här i vardagsrummet medan jag doftade mumma från köket. Så gött att bli lite uppassad och lördagen kunde inte ha börjat bättre.

Igår var det alltså biomarathon och jag har ju utlovat recensioner av filmerna, så här kommer de:

Midnight in Paris- Första filmen vi såg igår kväll
Klart sevärd! Jag bara mös i biostolen över de vackra miljöerna från Paris, som verkligen gör filmen så förtrollande härlig. Paris som utgångpunkt för berättelsen tillsammans med återblickar till 1920-talet respektive 1890-talet som huvudkaraktären (spelad av Owen Wilson) besöker om nätterna gjorde att filmen tilltalade mig. Så roligt att se de vackra kvinnorna i tidstypiska kläder och frisyrer som dricker litervis med champagne ur vackra kupade glas. Blev rejält sugen på champagne under filmen kan jag meddela! Handlingen är ju lite surrealistisk där huvudpersonen kan resa tillbaka i tiden, men en stor portion humor gör att det hela blir rätt underhållande. Huvudpersonen som skriver på en novell får möjlighet att ta sig sig tillbaka till en svunnen tid och träffa storheter som Hemingway, Picasso, Fitzgerald m.m. Det gör nästan inget att man inte förstår alla skämt (eftersom man kanske inte är så bevandrad i litteratur och konst som man skulle kunna önska) för det är bara så härligt att se en lite annorlunda film med vackra miljlöer där allt inte behöver vara så logiskt. Lite som Moulin Rouge fast utan sången skulle man kunna säga. Ja, den här filmen tycker jag att ni skall se om ni har tid över en kväll. Stor mysfaktor!

X:men - First Class - Andra filmen vi såg igår kväll
Godkänd är mitt slutbetyg för denna film. Klart bättre än jag förväntat mig, där handlingen trots allt är rätt underhållande och där man faktiskt inte behöver ha sett tidigare filmer i serien för att hänga med. Klart roligast i filmen är när de unga mutanterna får träna sina övernaturliga egenskaper, det bjöd på några sköna skratt, men i övrigt är filmen rätt förutsägbar (som oftast när det handlar om att rädda världen). Man behöver inte vara nåt geni för att räkna ut hur den skall sluta precis...men som sagt väl godkänd fredagsunderhållning ändå.

På bion träffade vi en svensk kille och hans flickvän som var med på resan till Rioja förra helgen. Lite komiskt att de också skulle gå på bio just igår. Så de slog sig ner bredvid oss och sedan blev det en drink mellan filmerna på en uteservering. De såg dock bara en film, så när det var dags för film nr.2 så sa vi hejdå. Kan tillägga att drinken vi drack (G&T) var mer eller mindre ren sprit! De snålade inte med ginen där vill jag lova. Faktiskt ett under att jag höll mig vaken under hela film nummer två...hehe...


Den här goa brunchen fixade fina mannen i morse medan jag läste tidiningen i fåtöljen, härlig arbetsfördeling ;)


Stoor frukost...me like!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0