Italiensk bildkavalkad

Absoluta favoriten och höjdpunkten på resan för min del var helt klart lördag-söndag i Stresa. Vilket ställe! En liten ort/by uppe i bergen där serpentinvägarna ner var smalare än smalast och där panoramautsikten över Lago Maggiore var helt fenomenal! Vi bodde på ett jättetjustigt hotell med sjöutsikt som Giorgio bokat för oss och där hade vi nog kunna stannat ett par dagar till lätt. Ute i sjön ligger flera små öar som man kan åka båt ut till, men tyvärr så räckte inte tiden till för detta denna gång. Vilken perfekt anledning att komma tillbaka ;) Efter en skön lunch på en veranda i skuggan så gick vi på jazzkonsert i det gröna på eftermiddagen/kvällen. Väldigt duktiga musiker var det som körde på över en timme utan paus. Vi satt och gungade med och eftermiddagen kändes lite magisk, insvept i alla dofterna från växterna i trädgården som konserten hölls i. På kvällen blev vi riktigt uppassade på en restaurang där Girgio och Carmen såklart kände ägarna som ville göra allt för att vi skulle trivas. Bubbel, nybakt pizzabröd, skaldjurspaella (ja, lustigt nog i italien), vitt vin, husets egna sorbetdessert, marsalavin och en kaffe på det så kunde vi rulla hem sedan. Men på väg ut ur restaurangen skulle de ha oss till att, på ståendes fot, prova husets grappa också. Det var bara att svepa ;) I grappan låg någon typ av ört som vi med hjälp av restaurangens ägare försökte namnge, men den slutgiltliga förklaringen blev "medicinalört" =)

Så efter ännu en storstadsweekend så befinner vi oss åter på spansk mark. Känns som att en storstadsweekend i veckan är lite maffigt i längden kanske, men vad roligt det är med såna här semestrar tycker jag! Sevärdheter, promenader, god mat och dryck och sedan börjar det om liksom. Hehe...blev en hel del caprese med buffelmozarella under helgen. Herregud vad gott det är! I brist på öppna matbutiker i San Sebastian igår när vi återigen kom hem till ett tomt kylskåp på en söndag, så fick det bli en caprese igen. Ett perfekt sätt att låta smaken av Italien stanna kvar ett litet tag till...;)

Utsikten ifrån balkongen i Milano och fina bilder från när det började skymma. På bilden uppe till vänster ser ni Giorgio och Vasse när de sitter på spårvagnen på väg till universitetet.

Första kvällen åt vi middag i ruskigt mysiga Navilgi. Vilket romantiskt kvarter!

Doumo (katedralen) by night nere till höger. Cool reklam för absolut vodka (Heja Sverige!) som täckte fasaden på ett helt hus och andra fina byggnader och monument i nattskrud.

Lite av vad jag såg när jag turistade på egenhand. Blev lunch i en trädgård och besök vid ett slott bland annat. Statyn uppe till vänster är för övrigt Leonardo da Vinci =D

Mm...för denna utsökta glass alltså! Åt minst en om dagen under hela helgen. Cocosglass och mangosorbet var nog höjdarna. Sen skulle jag ju lätt kunna leva på croissanter och cappucinos dessutom...

Vår lilla promenad in till Stresas lilla centrum bjöd på dessa ljuvliga vyer. Hade svårt att fatta att det var en sjö och inte hav för den var så stor sjön.

Lunch på verandan vid en restaurang precis vi sjökanten. Lasagne för mig och mixad grill för Vasse. Här blev vi sittandes ett tag...:)