La vie á Paris del2

På väg med tåget till Slottet i Versailles för en riktig heldag. Sandra visar upp kartan
över Paris tågsystem :)

Jag på tåget efter att ha ätit croissant och vindruvor till frukost

Så var vi framme vid det pampiga slottet. Inte så myckety folk i kö utanför faktiskt, men det kändes ändå väldigt trångt på sina platser inne i slottet. Vi hade små högtalare som guider där inne och det fanns mycket fint att titta på. Så otroligt pampigt och påkostat! Guld och, fina tyger och målningar precis överallt. Tror vi gick runt där inne i ca 2 timmar.

Och sedan gick vi ut till den enorma slottsträdgården. Jisses, vad stor den var! Vi hade med oss fyllda baguetter som vi åt som lunch i parken och solen bara sken. Det fanns golfbilar att hyra (30euro/h) som man kunde åka runt med där inne i trädgården, men vi var för snåla för det. Så vi gick och vi gick och vi gick. Blev tvugna att pausa på en gräsplätt ett tag och sniffa lite historiska vindar som svepte förbi.

Inne i trädgården visade det sig att det låg flera byggander som använts av diverse kungligheter genom åren. Vi var även inne i "The Grand Trianon" som användes som ett mer avslappnat alternativ till det stora slottet, men det var ju nästan lika pråligt det tyckte vi. Mycket starka färger på textilierna. I denna byggnaden undertecknades förövrigt freden i Versailles som blev till efter första världskriget. Tänk att man varit där liksom! Vi var också borta och såg Marie Antoinettes stuga som hon lät bygga som sitt sätt att komma ifrån slottet, men där kunde man inte gå in och titta. Hela det området var väldigt annorlunda mot övriga trädgården och kändes mer som man kommit till landet.

Marie Antoinettes stuga

Massa fiskar i dammen utanför stugan. Alla samlades där det kastades ner mat, såg nästan lite äckligt ut när det var så många stora fiskar på en gång.

Så här trött ut såg Vasse på tåget hem efter vår megalånga dag av promenerande i Versailles.
Men häftigt var det!

Till middag på kvällen blev det tacos på en alternativ och skitcool restaurang i centrala Paris.
Det var inte mycket mer än en bardisk med ett kök bakom, fanns bara ett vanligt bord där inne och längst bak i restaurangen fanns en gömd barlounge. Där var det tydligen väldigt hippt och svårt att komma in berättade Syster S. Vi nöjde oss med goda tacos, Sol-öl, guacamole och nachos. Allt smakade himmelskt!

Ölen bredvid en väldigt picante salsa som man skulle ringla över tacosen

Köket där maten förbereddes framför gästerna

Dagen efter började med frukost på ett bageri i närheten av där Syster S bor.
Mm, för nybakta, smöriga crossianter och baguetter med färskpressad juice och café au lait!
Vi var rätt sega allihopa efter gårkvällen som innebär hemmafest hos en kompis till Syster S och sedan utgång till en närliggande bar. Men turistas mer skulle det!

Lördagen var en skön dag i Paris tyckte jag, även om vi gick mycket då med. Vi besökte några second hand butiker, bokhandeln Shakespeare & co, åt lunch på en restaurang bredvid Notre Dame och besökte Paris förmodligen vackraste godisaffär. Den var så fin att man inte fick lov att ta godis själv, men en stor lakritsrem att dela blev det i alla fall. Notre Dame var vi aldrig inne i för det var ju en del kö och vi hade annat på schemat då. Vi mös runt i några riktigt härliga gränder och köpte macarons i massor också.

En fin bild på mig och Vasse utanför Paris Opera, tycker jag.

Och så en sista bild på lite av de godsaker som slank ner under helgen. Vad vore livet utan mat och annat gottit ;)

Jag hopppas att få komma tillbaka till Paris en dag, även om jag verkligen känner att jag fick sett och upplevt massor. Alltid skönt att resa när man har en så bra guide som bara lotsar en fram i Paris tunnelbanesystem och vet vad som är värt att se och göra. Tack fina Syster S för att vi fick komma och hälsa på dig!