På universitetet i Milano

Sitter just nu i en ljummen datorsal rakt över Professor Giorgios kontor på universitetet och uppdaterar bloggen. Vasse och Giorgio har lämnat mig här med lite internetuppkoppling mot att dem får prata fysik pa rummet en stund ;) Giorgio har varit så orolig hela tiden för att de pratar för mycket fysik nu när jag är med, för han vill inte att jag skall ha tråkigt här. Så sött. Resan hit gick bra även om vi verkligen fick springa till bussen i morse för att klockan i köket gick fel när vi åt frukost. Ibland är det farligt att bo för nära bussterminalen. Man tar sig lätt friheten att vänta in i det sista med att gå ner och köpa biljett innan bussen går...men, men nu är vi här i ett hett och soligt Milano i alla fall. Inne på Girgios rum var det 28 grader när vi kom dit nyss, så jag undrar hur varmt det är ute...

Giorgio mötte upp oss på stationen och sedan tog vi en taxi till hotellet. Lämnade av väskorna och promenerade in mot centrum. Vi bor verkligen bara 10 min från Doumo (den stora katedralen) så det är supercentralt! Med Giorgio som privatguide blev vi sedan lotsade genom stadskärnan och dess sevärdheter för att sedan slå oss ner for en lunch precis bredvid operahuset La Scala. Behöver kanske inte nämna att maten var mycket tillfredställande på detta lite finare ställe. Jag åt stekt risotto milanese (visserligen inte så traditionellt med stekt risotto men gott), Vasse åt någon fisk som såg väldigt fin ut och Giorgio åt den läckraste capresen jag någonsin skådat. Ah, man glömmer nästan vilka matperfektionister italienarna är ibland! Efter lunch blev det glass till dessert och åter igen en smaksensation. Cocosglassen var inte av denna värld och passionsfruktssorbeten var inte långt borta från perfekt den heller. Oj, oj...och resan har bara börjat! Imon är vi hembjudna till Giorgio och hans fru på middag och det tror jag kan bli riktigt trevligt. Eftersom Giorgio hörde att jag är väldigt förtjust i risotto så skulle han be Carmen laga det imon. Snacka om att man blir bortskämd här! När fysikerna har fått prata av sig lite här så tror jag att vi drar oss ner mot stan igen. Sen får vi se vad Milano har att erbjuda oss ikväll :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0