Okej, nu börjar det bli avancerat!

Efter denna veckans spanskalektioner känns det verkligen som att vi har trappat upp något. Tagit oss till nästa nivå och ni förväntas vi nästan kunna det där vi lärde oss de första veckorna som ett rinnade vatten. Jag tror helt klart att de nya superavancerade sakerna som vi börjat gå igenom är nåt fuffens som spanjorerna hittat på bara för att jävlas med oss utlänningar! Huvudbryt stavas Subjuntivo och används när man uttrycker en ovisshet, önskan eller t.ex. overklighet, men egentligen är det enda man behöver veta att glöm allt du lärt dig innan. För nu skall nämligen verben böjas precis tvärtom! ;) Puh!

Dessutom blandar vi nu verbformer i presens, futurum och tre (!) av spanskans olika sätt att prata i det förflutna. Jösses, känner mig som en verbjonglör när jag måste prata i alla dessa tempus och jag riktigt ser verben flyga runt i luften medan jag jonglerar dem för att hitta rätt verbform...om rätt person också såklart!

Än så länge så går det bra, men man får allt ligga i mer själv. Får dock mycket komplimanger för att de tycker att jag lärt mig bra spanska fort, så nåt måste jag ju i alla fall göra rätt.

Men det är som Farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" och jag tror att det samma gäller när man pluggar språk. Tyvärr. Fasen vad gött det hade varit om man bara kunde ta alla verben i dess olika tempus och hälla rakt in genom örat, skaka om och sedan satt de där. Men nej. Tyvärr är nog det enda som gäller disciplin, våga, lyssna, ta in och nöta...nöta...nöta...

Tur då att det är så förbannat kul med språk!


Kommentarer
Postat av: Johanna - johannabolmgren.se

Det lät jobbigt,men det är kul med språk :)

2011-09-07 @ 21:46:07
URL: http://johannabolmgren.se
Postat av: Hanna

haha, känner igen mig själv mycket idet där! Delen "glöm det ni lärt er innan" är lagom uppmuntrande när man just tror att man faktiskt lärt sig nåt bra!

Plugga på :)

2011-09-08 @ 01:53:13
URL: http://hemmahoshanna.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag är fortfarande inte klok på dom där alla verben och formerna. Herregud, dom tar aldrig slut.

2011-09-08 @ 21:04:26
URL: http://llinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0