Bruuuuunch!!

Breakfast som gifter sig med lunch blir till Brunch och det mina vänner är fina saker. Det är inte många av våra vänner som inte har ätit brunch hos oss genom åren tror jag. Det har blivit lite av vårt signum faktiskt och igår bjöd vi våra vänner här på brunch för första gången. Det uppskattades väldigt mycket och gästerna passade på att tacka för att de fick komma flera gånger redan innan de hunnit smaka maten. Det måste ju vara ett bra betyg!

Natten innan brunchen när vi smårunda om fötterna lullade hem från piren så bestämde våra fina grannar att vi skulle dricka Mimosas till brunchen på morgonen dagen efter. Sagt och gjort. På morgonen, innan de kom upp till oss, fixade de en flaska cava som sedan blandades med antingen apelsinjuice eller grapefruktjuice. Vi blev allt lite Mimosafrälsta där tror jag! Eller också var det bara för att äggröran, baconen, croissanterna och frukten smakade så ljuvligt tillsammans och förhöjde hela upplevelsen ;) Mimosas kan jag dock verkligen rekommendera till vad som helst! Det behöver inte vara en brunch i megaformat :)

Brunchen var så in i bänken god och för att citera Paulina vid bordet: "Det är vid såna här tillfällen som jag önskar att jag hade två magar". Ja, det hade sannerligen varit praktiskt för när vi fyllt första magen med brunch så stod nästan hälften kvar orörd på bordet. Men hellre det än att någon skall gå hungrig från bordet och överbliven brunch kan man ju äta när som.

Vi behövde i alla fall inte ta med några armpuffar eller lufmadrasser ner till stranden sedan för det var bara att slänga sig i vattnet och så flöt vi lätt med de fyllda magarna i vädret guppandes vid vattenytan ;)

Bacon i ugn på mannens vis som man bakar med soya över. Blir smaskens! Stekta champinjoner och äggröra är ju också givna brunchdeltagare.

Vasse fixade kaffe till alla och det blev påfyllning både en och två gånger för vissa ;) Alvise började med en dubbel espresso medan Vasse fortsatte med resten av kaffebeställningarna.

Goda vänner och mat i massor!

Bordet började fyllas på med godsaker och våra gäster väntade tålmodigt. På översta bilden spanar Bruno in den trippelkoncentrerade tomatpastan som Alvise tog med till oss från Italien. Tack Alvise! Vi fick också en burk ekologisk björnbärsmarmelad ifrån Italien som smakade fantastiskt gott på en croissant med färskost :)

Cava på upphällning!

Cavan på upphällning!

Och nu äter vi!

Härliga tider! Skicka mig det där, tack :)

Brunch är matkärlek det! Och med goda vänner kan det inte bli bättre...nästan.


Kommentarer
Postat av: Lilla H

Haha nej det stämmer det finns inte så mycket info om mig på bloggen. Jag bor ca 2 min från Växjö. I smålands djupa skogar.

2011-08-21 @ 19:49:29
URL: http://haleyborg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0