Lentejas - Min baskiska linssoppa

Den här soppan har snabbt blivit en favorit i hushållet sedan vi blivit Spanienbor. Jag har inte lagat speciellt mycket linssoppa i mina dar innan jag flyttade hit, men just lentejas, som visserligen tillagas mer som en gryta än en soppa här, är mycket populärt i Baskien. Och säkert i fler delar av Spanien, men det vågar jag inte uttala mig om.

Jag föredrar dock att göra lentejasen (ja, så heter det nog i pluralform) mer som en soppa, vilket kanske beror på att jag är smått soppgalen?!?, men också för att det blir lite mindre mättande då. För att få med mannen på linssoppetåget så gör jag den dessutom rätt stark och fylld med mycket chorizokorv som ju är så smarrigt!

Traditionellt sätt så tillagas lentejasen med både chorizo och stora bitar skinka samt därtill potatis, lök och morot. Men jag har inte allt det där i min variant på linssoppan, Lentejas, som jag kort och gott kallar för Min Baskiska Linssoppa.

Min Baskiska Linssoppa, 6-8 pers

300 gram gröna linser
400 gram chorizokorv
1 stor zucchini
1 burk passerade tomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2st inlagda chilipepparfrukter (går bra med färska också)
1 dl rödvin
8 dl köttbuljong
1 tsk cayennepeppar
1 lagerblad

Kontrollera om linserna behöver blötläggas och gör i så fall detta över natten eller under dagen om du lagar soppan på kvällen. Den sorten som jag köper här skall blötläggas ca 10-12 timmar, men det finns ju enklare vägar att gå om man vill med linser som inte behöver blötläggas.

Koka sedan upp buljongen och slanta chorizon i halvmånar. Hacka löken, vitlöken och chilifrukterna fint och zucchinin i mindre bitar. Ta fram en stor kastrull och pytsa i lite olivolja. När kastrullen är varm så tjoffar du i all lök och chilin. Låt allt fräsa runt ett tag, pudra sedan över cayennepepparn innan du lägger i även chorizon och zucchinin. Salta och peppra och sedan på med rött vin. Låt vinet koka in och sedan ner med linserna i grytan. På med de passerade tomaterna och sist häller du över den varma köttbuljingen och lägger i lagerbladet. Låt nu puttra på svag värme, det skall precis koka så att man ser några små bubblor, i ca. 30-40 min. Smaka av så att linserna är mjuka och att det är bra kryddat. Kanske vill du ha den starkare, i med mer cayennepeppar då. Mer salt? Ja, man får känna sig fram och se hur man själv gillar den.

Sedan serverar man den gärna med följande tillbehör:

Alltså gott rödvin, aioli, bröd och varför inte en laddning av de där Pimientos de Padrón som jag skrivit om? I detta fall var det dock stekta guindillas och inte Pimientos de Padrón, men de ser ju nästan lika dan ut ;).

Kommentarer
Postat av: Åsa

2011-08-26 @ 21:33:59
Postat av: Åsa

Åh heergiiid va gott det där såg ut :)

Måste prova någon dag.

2011-08-26 @ 21:34:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0