Paprikans ryska roulette

Pimientos de Padrón eller Paprikans ryska roulette som den också kallas finns just nu att köpa precis över allt här. Det är små, gröna paprikor som härstammar från staden Padrón i Galicien, Norra Spanien. Paprikorna är omåttligt populära här och går att beställa på nästan varje bar, som en slags tapasrätt. Vi har ätit dem både på barer och lagat dem hemma vid några tillfällen. Det är inte svårt alls och tar bara 5 minuter :)

Till en början måste jag dock säga att jag inte var så värst imponerad av dem och inte mannen heller som mest var besviken över att de inte alls var starka. Men se ni, efter att ha smakat dem ett par gånger så växte dem verkligen i våra ögon och nu är vi helt sålda. Fy fasen vad goda de är! En hel ask är inga problem att klämma längre, skulle nog kunna få i oss två till och med. Smaken är söt, lite nötig och sedan lite lätt bitter på slutet. En smaksensation!

Igår gjorde jag tonfiskbaguetter till middag, med förövrigt godaste tonfisken på denna jord "Bonitotonfisk", och där till serverade jag alltså Pimientos de Padrón. En riktigt bra smakkombo! Men nu undrar ni förstårs varför de kallas för paprikans ryska roulette. Jo, det skall jag tala om för er.

Det beror på att ungefär var tionde av paprikorna är riktigt starka! Så köper man en ask om 500gram så brukar man få typ en eller två stycken som är starka, restan är bara milda och smakar så som jag beskrev dem ovan. Haha, riktigt roligt var det när vi åt dem här första gångerna och vi inte visste om det här smeknamnet. Då lyckades nämligen jag få de starka paprikorna varje gång och sa då till Vasse: "Oj, vad starka där är!" varpå han tittade oförstående på mig och nästan blev irriterad över att jag kunde säga att de var starka, när de inte alls var det, och han gillar verkligen stark mat! ;)

Så kommer ni över en ask Pimientos de Padrón någongång så måste ni testa! Och så här tillagar man dem:
Mera mat ;)
Släng ner paprikorna i ett durkslag och skölj dem ordentligt. Torka dem sedan lite lätt på en handduk och häll dem över en ugnsplåt.
Ställ ugnen på ca 180 grader (vår ugn får man gissa temperatur på lite) och ringla över en god olivolja. Blanda paprikorna i oljan och skyffla in plåten i ugnen.
Skaka paprikorna två, tre gånger under tillagningen så att de får fin färg runt om. Ganska omgående kommer det höras ett "knäppade" ljud från paprikorna inne i ugnen och då vet du att du har rätt temperatur för nu bakas de så att skalet bubblar sig och svärtar. Efter ungefär 5min i ugnen är de klara och då tar du ut dem. Toppar dem med havssalt, medan de fortfarande är varma, blandar dem och häller upp i en skål. Njut dem direkt! Svårare än så är det inte.

Kommentarer
Postat av: Becca

Det där lät sannerligen intressant! Finns de att hitta i Sverige månne?

2011-08-27 @ 23:19:35
URL: http://Beccamedliten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0