Quesadillas, en kylskåpsräddare!

Gårdagens middag bestod av Quesadillas, som ofta får tjäna som kylskåpsräddare. Inte för att Quesadillas inte är gott nog och därmed förtjänar bättre än att agera kylskåpsräddare allt som oftast. Nej, nej. Men det blir ofta bara så att jag kommer att tänka på Quesadillas när jag får lite ingredienser över, från exempelvis en tacokväll.

 

Tro nu inte att vi alltid bara äter mexikanskt här hemma, även om jag är medveten om att det blivit mycket inlägg om det den senaste tiden ;) Men så här var det att i mitten på veckan så blev vi fastligt sugna på att testa de där chorizotacosen igen som vi hade färskt i minnet från den här kvällen. Och som vanligt när man lagar någonting så blir det oftast lite ingredienser över. Så vad skulle vi göra med hackad gul lök, koriander,  en halv paprika och fyra stycken överblivna tortillabröd? Ja, Quesadillas blev det i alla fall :)

Tortillabröd, ost, paprika, lök, koriander, kyckling. Smaskens!

Tills saken hör också att jag har så fruktansvärt svårt att slänga mat, att jag alltid måste komma på vad jag skall göra av resterna. En egenskap som kan bli rätt jobbig i längden när man lyckas få en snutt över av något här och en bit över av något där. Då går hjärnan går på högvarv för att komma på vad jag skall göra av det samtidigt som jag vill jag köpa till så få ingredienser som möjligt. Helst inga alls. Ja, det är lite som en lek.

 

Undra förresten vart denna egenskap kommer ifrån och varför jag har utvecklat denna ovilja att slänga mat? Det är ju inte precis så att jag någonsin gått hungrig under min uppväxt, levt i förtryck, under krig eller ens växt upp i 70-talets hippiekultur. Men likväl så har jag den där egenskapen som gör att vi allt som oftast här hemma får äta middagar baserade helt utifrån något som jag inte kan med att slänga :)

Quesadillasen serverades förövrigt med en liten sallad på körsbärstomat, majs, avokado, olivolja, peppar och flingsalt. Enkelt och gott!


Kommentarer
Postat av: natalieie

åh det är så himla gott med quesadillas :D jam jam

2011-08-19 @ 18:12:44
URL: http://natalieie.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0